Wiadomości 4 wrz 2018
Caverion
Trwa wdrażanie systemów technicznych tuneli

Finlandia: telematyka w tunelu Teollisuuskatu w Helsinkach, systemy techniczne w tunelach południowej obwodnicy Lahti. Caverion kontynuuje realizację systemów technicznych oraz telematyki (do zarządzania ruchem) w nowym tunelu Teollisuuskatu w Central Pasila w Helsinkach. Projekt został wyceniony na około 5,4 mln euro; klientem jest miasto Helsinki.

Tunel Teollisuuskatu o długości około 430 metrów składa się z dwóch jednopasmowych korytarzy komunikacyjnych oddzielonych od siebie betonową ścianą. Caverion wykonuje system telematyczny wraz z powiązanymi urządzeniami oraz aplikacjami, a także technologie wodno-kanalizacyjną, przepompownie i system dystrybucji wody do gaszenia pożarów, system wentylacji maszynowni i wentylatory kierunkowe, instalację elektryczną oraz oświetlenie. Prace w Central Pasila rozpoczęły się w 2017 roku, a zostaną zakończone w 2019.

Jarmo Ahonen, kierownik jednostki Infrastructure 2 miasta Helsinki, poinformował, że miasto „rozbudowuje Central Pasila w nowe, duże centrum miejskie, natomiast projekt tunelu Teollisuuskatu usprawni ruch w tej okolicy. Możemy zaufać doświadczeniu Caverion w realizacji projektów systemów telematycznych oraz pozostałych systemów technicznych”.

Z kolei Ville Tamminen, Prezes dywizji Finlandia w Caverion podkreślił będące skutkiem cyfryzacji „możliwości znacznego polepszenia bezpieczeństwa i niezawodności arterii komunikacyjnych miasta. Wykonaliśmy systemy telematyczne na różnych autostradach i tunelach, a nasze doświadczenie i znajomość tych spraw owocują dużym popytem ze strony klientów na usługi”.

Caverion wdraża systemy techniczne w tunelach na południowej obwodnicy Lahti na drodze krajowej nr 12. W ubiegłym roku firma podpisała umowę z konsorcjum VALTARI na realizację systemów technicznych dla tuneli na południowej obwodnicy Lahti, w części znajdującej się najbliżej miasta.

Przedstawiciele Fińskiej Agencji Transportowej docenili sprawność implementacji systemów technicznych w tunelach oraz ich znaczenie dla późniejszej eksploatacji, jednocześnie chwaląc Caverion za doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu technicznych systemów tunelowych oraz udane realizacje.

Fazę wdrożenia projektu konsorcjum rozpoczęto w czerwcu 2018 r. Zadaniem Caverion jest wykonanie i przygotowanie do użytkowania technicznych systemów tuneli, tj. systemu grzewczego i sanitarnego, wentylacji i klimatyzacji, chłodzenia, instalacje elektrycznych, technologii informacyjnych i komunikacyjnych, a także systemów bezpieczeństwa pożarowego i kontroli ruchu drogowego. Zdaniem Riku Mandelina, szefa projektów w Caverion Finland, najnowsza technologia zapewni bezpieczeństwo użytkownikom dróg i bardziej płynny ruch samochodowy.

Caverion podjęła się także modernizacji systemu telematycznego na autostradzie E18 pomiędzy Turku i Muurla, na odcinku 60 km. System został zainstalowany w 2003 roku. Porozumienie, o wartości 5,5 mln euro, z Fińską Agencją Transportu zakładało także znaczącą modernizację tunelu Isokylä w Salo przy drodze krajowej nr 1. Wykonano prace mające na celu naprawę betonowej i stalowej konstrukcji oraz systemu wentylacji w korytarzu o długości 435 m, jak też unowocześnienie systemu bezpieczeństwa. Prace zakończono w połowie ub.r. tutaj znów dzięki cyfryzacji technologii udało się pogodzić objazdy i zamknięcia linii z pracą na ruchliwej drodze.

Wcześniej firma realizowała projekty systemów technicznych dla tunelu Mestarintunneli na obwodnicy nr 1 w dzielnicy Leppävaara w Espoo, Markkinamäki na autostradzie E18 i tunelu Hämeenlinna na drodze krajowej nr 3.

Austria: Caverion modernizuje systemy tunelu w Perjen

Umowa z ASFINAG (Autobahnen- und Schnellstraßen-Finanzierungs-Aktiengesellschaft) na realizację projektu renowacji wyposażenia bezpieczeństwa w Perjentunnel w Tyrolu (Austria) dotyczy modernizacji systemu średniego napięcia, wentylacji tunelowej, systemu łączności, elektrycznego i sterowania. Wartość umowy wynosi 13 mln euro.

„Cieszymy się, że ASFINAG wybrał właśnie nas do tego projektu. Podobnie jak w przypadku projektu Wiltener Tunnel w Innsbrucku, mamy możliwość zademonstrowania naszych możliwości technicznych, jakości naszej realizacji i umiejętności ukończenia projektu na czas”, mówił Manfred Simmet, starszy wiceprezes i Dyrektor Generalny Caverion Austria.

Prace konstrukcyjne przy systemie bezpieczeństwa tunelu Perjen w Tyrolu trwają od maja 2016 roku. Nowy, drugi korytarz, renowacja istniejącego korytarza oraz instalacja najnowocześniejszej technologii bezpieczeństwa znacznie poprawią bezpieczeństwo podróżujących tędy kierowców. Sekcja drogi ekspresowej stanowi połączenie między doliną Inn a Stanzertal jako północna obwodnica Landeck – Zams.

Prace nad nowym korytarzem zakończą się z końcem 2018 roku. Po zakończeniu modernizacji pierwszego korytarza, pod koniec roku 2019 będą użytkowane oba korytarze.

Norwegia: system elektryczny tunelu Farriseidet

W lecie 2017 roku zespół robót elektrycznych dywizji Norwegia zakończył prace w 22-kilometrowym tunelu w miejscowości Farriseidet. Przyjęto dla tego tunelu bardzo długi, bo aż stuletni cykl życia, a to dzięki starannemu planowaniu, trwałym rozwiązaniom i realizacji wszystkich prac na wysokim poziomie. Miejscowa społeczność zyskała dzięki temu na czasie podróżowania koleją, punktualność, a także bezpieczeństwo, ponieważ tunel pozwolił wyeliminować niektóre przejazdy i skrzyżowania, w zimie zaś ochrania ludzi przez schodzącym śniegiem i osuwającą się ziemią.

Tagi: Caverion