Centrum Warszawy obrośnie w zieleń
Wystartowała realizacja kolejnego etapu projektu Nowego Centrum Warszawy. Rozpoczęła się budowa placu Centralnego, który znajdzie się w środkowej części placu Defilad. Przed Pałacem Kultury i Nauki będzie mniej betonu i asfaltu, pojawi się ponad 100 nowych drzew, tysiące krzewów, trawniki oraz niska sadzawka. Prace potrwają 14 miesięcy.
Koncepcja przebudowy pl. Defilad na osi ul. Złotej zakłada, że przed Pałacem Kultury i Nauki powstanie miejsce na codzienne spotkania mieszkańców i organizację wydarzeń kulturalnych. Z ogromnej przestrzeni zostanie wykrojony bardziej kameralny plac, na którym znajdą się trawniki o łącznej powierzchni kilku tysięcy mkw. Projekt zakłada też posadzenie ponad 40 gatunków roślin cebulowych i bylin. Pojawi się tu 11 gatunków krzewów, a także ponad sto drzew – takich, jak m.in. robinie akacjowe, jesiony, glediczje, derenie, grujeczniki, miłorzęby i magnolie. W północno-zachodniej części placu, w pobliżu budynków Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatru Rozmaitości, projektant zaplanował niską sadzawkę.
Historyczny układ ulic
Nowe zagospodarowanie przestrzeni między Muzeum Sztuki Nowoczesnej a Pałacem Kultury i Nauki przygotowała pracownia A-A Collective. Koncepcja tego zespołu znalazła się wśród pięciu najlepszych propozycji wyłonionych w międzynarodowym konkursie. Komisja przy Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego wybrała zwycięski zespół. Autorzy z A-A Collective z Zygmuntem Borawskim na czele zaprojektowali przestrzeń, która połączy centralną część placu Defilad z parkiem w rejonie ul. Świętokrzyskiej. Nieregularny układ chodników i zieleni odwzoruje sieć dawnych ulic i zarys budynków. Trawniki mają przypominać miejsca, w których stały kamienice. Pozostałości po starych budynkach zostały wyburzone po II wojnie światowej, by zrobić miejsce pod Pałac Kultury i Nauki.
– Nawierzchnia placu zostanie wykonana z 6 różnych rodzajów kamienia. Obrysy dawnych kamienic zostaną zbudowane z wielkoformatowych płyt kamiennych w różnych wybarwieniach: szarym i czerwonym. Dawne dziedzińce zostaną wybrukowane ponownie wykorzystaną kostką granitową z placu Defilad oraz uzupełnione płytami granitowymi z okolic trybuny honorowej. Układ ulic z 1939 r. przypomną w tym miejscu pasy ułożone z kostki granitowej – wyjaśnia Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Woda z drugiego obiegu
Budowa placu Centralnego zostanie skoordynowana z budową pobliskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Zaplecze MSN w dużej części znajduje się na terenie przyszłego placu, dlatego prace trzeba było zaplanować tak, aby ze sobą nie kolidowały. Najpierw wykopane zostaną cztery zbiorniki retencyjne o głębokości 7 metrów. Posłużą o zbierania wody deszczowej, przy użyciu której podlewana będzie nowa zieleń na placu. Zbiorniki będą wykonane z prefabrykatów. Specjalnie opracowany system pozwoli na bieżącą kontrolę ich napełnienia. Gdy zbiorniki będą puste, zieleń będzie podlewana wodą miejską – natomiast w pierwszej kolejności, zawsze wykorzystywana będzie woda „z drugiego obiegu”.
Nowe Centrum Warszawy
Plac Centralny stanowi kolejny etap zmian w ramach Nowego Centrum Warszawy. Miasto przebudowało już rondo Dmowskiego – rosną tam nowe drzewa, krzewy i kwiaty, działają naziemne przejścia dla pieszych. Nowa przestrzeń u zbiegu pięciu ulic: Chmielnej, Szpitalnej, Zgody, Brackiej i Kruczej to plac Pięciu Rogów z 22 drzewami i rzeźbą „Pisklę” w kształcie jaja drozda – stworzonym przez Joannę Rajkowską.
Miasto rozstrzygnęło już kolejne konkursy architektoniczne na nowe i bardziej zielone ulice: Chmielną oraz rejon Złotej i Zgoda. Trwają prace nad dokumentacją projektową. Rozpoczęło się też projektowanie kompleksowej przebudowy ul. Kruczej – na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Pięknej.
W przygotowaniu są też projekty kilku etapów tzw. Zielonej Marszałkowskiej. Poza ukończoną zachodnią stroną tej ulicy – od ronda Dmowskiego do ul. Świętokrzyskiej – na najbardziej zaawansowanym etapie są zmiany fragmentu od ul. Królewskiej do pl. Bankowego. W dalszej perspektywie planowane są prace na centralnym odcinku Al. Jerozolimskich – powstają założenia do przebudowy. Warszawa chce w ten sposób wykorzystać czas przebudowy przez PKP tzw. kolejowej linii średnicowej.