Klimatyzatory dla architektów wnętrz 2024
Wiadomości 24 sty 2020

O planach rozwoju w Polsce sieci hoteli Radisson, atrakcyjnych lokalizacjach do rozbudowy bazy noclegowej i ekologicznych rozwiązaniach rozmawiamy z Valerie Schuermans, wiceprezeską ds. rozwoju Radisson Hotel Group.

Michał Oksiński, Kompas Inwestycji: Radisson Hotel Group posiada w Polsce 18 hoteli - już zrealizowanych bądź w trakcie budowy. Jakie są plany dalszej ekspansji na polskim rynku?

Valerie Schuermans, wiceprezes ds. rozwoju Radisson Hotel Group: Zdecydowaliśmy, że Polska będzie tym krajem, w którym będziemy intensywnie się rozwijać. W 2015 r. działało bądź było w trakcie budowy osiem hoteli, w tym roku takich obiektów jest już 18. Sądzimy, że w ciągu najbliższych kilku lat na polskim rynku może pojawić się 25 lub  nawet 30 obiektów naszej sieci.

Obecnie skupiamy się na realizacji trzech celów. Po pierwsze jest to dalszy rozwój działalności w Warszawie, która jest, moim zdaniem, dobrym miejscem dla naszej marki Radisson, a także dla naszych usług związanych z krótkoterminowym wynajmem apartamentów.

Po drugie, chcemy zwiększyć w Polsce obecność marki Radisson RED. Po Krakowie i Warszawie na naszym radarze jest teraz Trójmiasto. Naszym trzecim celem jest rozwój  elastycznej marki Radisson, która może z powodzeniem działać zarówno w dużych, średnich jak i mniejszych miastach. Dobrym tego przykładem jest otwarcie hotelu w Gdańsku. W 2020 r. zostanie otwarty obiekt w Szklarskiej Porębie, a rok później w Kołobrzegu.

Planujemy również wprowadzenie usług skierowanych do gości przebywających w hotelach długoterminowo - takiej oferty nie ma jeszcze na warszawskim rynku, dlatego chcemy wypełnić tę niszę. Podejrzewam, że będzie to duży sukces. Usługi, które oferujemy gościom zatrzymującym się na dłuższy czas to drugi filar naszej działalności i oprócz Warszawy, potencjał możliwości rozwoju widzimy także w Krakowie i Trójmieście.

Czy Radisson będzie jedynie franczyzobiorcą marki czy bierze też pod uwagę inne formy współpracy z inwestorami?

Rozważamy różne formy współpracy. Nasza struktura jest w Polsce bardzo dobrze wyważona - 6% umów dotyczy najmu bądź dzierżawy, 32% to franczyza, 62% to obiekty którymi zarządzamy. Ze względu na elastyczność, jesteśmy ważnym partnerem zarówno dla deweloperów, jak i operatorów hotelowych.

W przyszłym roku ma zostać otwarty Radisson Blu Resort w Ostródzie. Mazury nadal wydają się atrakcyjne dla inwestorów? Które regiony Polski mają duży potencjał do rozbudowy bazy noclegowej?

Bardzo cieszymy się z tego, że będziemy na Mazurach jako pierwsza międzynarodowa marka hotelarska. To dla nas duża szansa, ponieważ Ostróda jest nie tylko atrakcyjnym miejscem, ale też posiada dobry dojazd z Gdańska i Warszawy. Inne interesujące nas obszary to na pewno Trójmiasto, całe Wybrzeże oraz góry - zwłaszcza lokalizacje, w których budowane są wyciągi narciarskie. Bardzo ciekawym miejscem dla Radisson Hotel Group jest Karpacz i Krynica.

Nasycenie hotelami w Trójmieście jest duże. W tym roku w Gdańsku rozpoczął działalność Radisson Hotel & Suites. Zlokalizowany na Wyspie Spichrzów obiekt jest inspirowany stylem skandynawskim, w wystroju ma wiele lokalnych akcentów, takich jak bałtycki bursztyn. To dobry przykład budowania tożsamości hotelu? Na ile wpływa ona na sukces w tym biznesie?

Sukces w branży hotelarskiej zależy od kilku kluczowych czynników. Najważniejszym z nich są partnerzy. Mieliśmy dużo szczęścia, trafiając na Grupę Nowak – siłę napędową projektu Deo Plaza oraz Radisson Hotel & Suites, obydwu realizowanych w Gdańsku. Kolejnym ważnym elementem jest dynamika rynku oraz konkurencyjność oferty. Tę ostatnią można osiągnąć wyjątkowością produktu, dobrą lokalizacją i usługami atrakcyjnymi dla gości. Zależy nam nie tylko na tym, aby nowe hotele wpisywały się w portfolio naszej marki, chcemy także, aby spełniały one oczekiwania rynku - zarówno międzynarodowych, jak i krajowych turystów. Pożądany jest też element lokalny. Dobrym przykładem jest wykorzystanie bursztynu w Radisson Hotel & Suites w Gdańsku, a także architektura hotelu, mocno zainspirowana dawnymi spichlerzami.

Radisson RED Warsaw zostanie otwarty w 2023 r. Hotel powstanie w 140-metrowym wieżowcu Liberty Tower, jednak Warszawa jest postrzegana jako trudny i konkurencyjny rynek, z tendencją do spadku cen. Jakiego typu obiekty mają szansę przetrwać w stolicy?

Lekka zniżka na warszawskim rynku to rzeczywiście temat aktualny dla branży. Kluczowe jest wyróżnienie się od innych, sprawienie, że goście będą chcieli zatrzymać się w danym obiekcie Nasz warszawski hotel jest lifestyle’owy, tworzymy obiekt „z pazurem”, sięgamy po bardzo ciekawe wzornictwo. Dodatkowo, Radisson RED Warsaw pojawi się w szczególnej lokalizacji - wzdłuż granicy dawnego Getta Warszawskiego. Myślę, że dzięki tego typu rozwiązaniom, pomimo nadpodaży, będziemy w stanie przyciągnąć klientów.

W ostatnich latach podróżowanie stało się tańsze, bardziej dostępne i modne. Z drugiej strony w troskę o środowisko wpisuje się ograniczenie podróży lotniczych. Czy ten trend jest już zauważalny na rynku hospitality? Jakie działania podejmuje Radisson w obszarze odpowiedzialności za środowisko?

Ekologia jest dla nas bardzo ważna i podchodzimy do tego tematu w aktywny sposób - już na etapie projektowania, potem budowy hotelu, nasi eksperci doradzają wykonawcom, jak stawiać nowe budynki bardziej ekologicznie. Nasze obiekty mają „zielone” certyfikaty. Jeśli chodzi o fazę operacyjną, wprowadziliśmy szereg różnych inicjatyw, przykładowo w hotelach wykorzystujemy oświetlenie ledowe.

Z dumą uczestniczymy też w projektach, takich jak zrównoważona gospodarka wodna. Dobrym przykładem jest tu Radisson Blu Hotel & Residences w Zakopanem, położony na skraju Tatrzańskiego Parku Narodowego i Rezerwatu Biosfery UNESCO. Dzięki współpracy z Green Water Solutions wyposażyliśmy go w instalację recyklingu wody szarej o wydajności 20 m³ / dzień.  Możemy pochwalić się, że jest to obecnie największa wewnętrzna, czyli zamontowana w budynku, stacja uzdatniania wody szarej w całej Polsce. Dzięki temu rozwiązaniu, nasz hotel znacznie ogranicza zużycie wody i zmniejsza presję na miejskie systemy zaopatrzenia. Ponadto, Radisson Hotel Group automatycznie kompensuje ślad węglowy wszystkich konferencji i innych wydarzeń, odbywających się we wszystkich swoich obiektach, bez dodatkowych kosztów dla klientów. Działania zgodne z polityką najlepszych praktyk ekologicznych są częścią naszego ambitnego, wielokrotnie nagradzanego programu Odpowiedzialnego Biznesu Radisson Group. W jego ramach, oprócz działań proekologicznych, upewniamy się, że nasze hotele aktywnie angażują się w życie lokalnej społeczności. Poprzez udział w różnych organizacjach charytatywnych, staramy się pozytywnie wpływać na nasze bezpośrednie otoczenie społeczne.