Wiadomości 27 lut 2019
Warszawa: Budowa metra na Woli wkroczyła w etap wykańczania stacji

fot. Kompas Inwestycji

Budowa II linii metra na warszawskiej Woli wkroczyła w etap wykańczania stacji. W tunelach przybywa szyn, rozciągane są kolejne kilometry kabli. Na stacje trafiły windy i schody ruchome, pojawiły się już pierwsze kamienne posadzki.

Umowę na budowę zachodniego odcinka II linii metra została podpisana we wrześniu 2016 r. Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Kwota kontraktu wynosi 1 147 999 590 zł brutto. Projektantem jest Biuro Projektów Metroprojekt. W kierunku zachodnim powstanie ok. 3,4 km trasy. Planowane stacje to: Płocka (C08) pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.

Przestrzenie na stacjach zachodniego odcinka nabierają już docelowego kształtu. Niemal gotowe są wyjścia na powierzchnię i ściany działowe dla pomieszczeń technicznych. Stacje są wyposażane w kolejne urządzenia, a na sufitach peronów układana jest izolacja akustyczna. Na budowę dostarczone zostały już niemal wszystkie urządzenia wentylatorów i rozpoczęły się prace przy montażu kanałów wentylacyjnych. W pełni wyposażone są podstacje energetyczne, w których na finiszu są prace podłączeniowe. Na stacjach czekają już na montaż schody ruchome i dźwigi windowe.

Każdego dnia przybywa również torowiska. Z planowanych 7 kilometrów, wykonane zostało już 1000 metrów docelowej trasy dla pociągów. W korytach kablowych tuneli kładzione są kolejne kilometry kabli. Na budowanym odcinku będzie około 200 km tras kablowych, w których ułożone zostanie aż 553 km kabli.

Prace na stacjach wkroczyły w etap układania kamiennej posadzki peronów i schodów. Właśnie ułożone zostały pierwsze elementy płyty peronowej i rozpoczynają się prace przy układaniu płyt krawędziowych oraz okładzin schodowych, po których będą poruszali się pasażerowie metra. Do ułożenia jest ponad 9500 mkw. różnego rodzaju kamiennych płyt. 

W Warszawie, na różnym stopniu zaawansowania, trwa budowa 15 kilometrów tuneli i 14 stacji metra. Najbardziej zaawansowane są prace na Woli oraz Pradze-Północ i Targówku. W lewobrzeżnej Warszawie budowanych jest 3,5 km trasy, a na wschodzie miasta 3,1 km. Na każdym z tych fragmentów są po trzy stacje podziemnej kolei.

Tagi: inwestycje