Polacy gotowi zapłacić więcej za produkty energooszczędne
Ponad połowa Polaków deklaruje, że jest skłonna zapłacić więcej za energooszczędny sprzęt. Ten aspekt jest już dla nich ważniejszy od innych funkcji. Chęć oszczędzania energii nie wynika jednak z pobudek ekologicznych, a finansowych.
To właśnie podwyżki cen prądu konsumenci odczuli wyjątkowo mocno w minionym kwartale. Takie dane płyną z najnowszego badania „Current Consumer Mood” GfK.
Ekologia – skutek uboczny oszczędności
Trendy ekologiczne zyskały na znaczeniu tuż w pandemii. Wówczas nabywcy zaczęli zwracać jeszcze większą uwagę na zielone kwestie, ponieważ chcieli realnie dbać o środowisko, a pośrednio także o swoje zdrowie. Jednak teraz, trzy lata później, sytuacja kształtuje się zupełnie inaczej. – Ostatnie kilkanaście miesięcy nie oszczędza Polaków pod względem finansowym. Obecnie, według danych z badania GfK „Current Consumer Mood” nabywcy najbardziej odczuwają podwyżki cen żywności, paliwa, energii elektrycznej oraz gazu. Dodatkowo na podejście Polaków do planowania wydatków wpływa kryzys energetyczny. W konsekwencji kluczowe znaczenie podczas wyborów zakupowych ma cena – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, GfK.
Priorytetem nabywców są zakupy najkorzystniejsze pod względem finansowym. Jeśli mają przynieść długofalowe oszczędności, są oni zainteresowani.
– Jednym z ciekawszych trendów konsumenckich jest gotowość do zapłacenia więcej za produkt, który jest energooszczędny. W badaniu „Current Consumer Mood” taką skłonność zadeklarowało aż 55 proc. nabywców. Ta z pozoru proekologiczna postawa jest wywołana głównie pobudkami ekonomicznymi i potrzebą zadbania o domowe budżety – mówi Dominika Grusznic-Drobińska.– Innym dowodem na to, że chęć oszczędzania energii nie jest spowodowana ekologicznymi motywacjami, jest fakt, że jedynie 14 proc. Polaków zapłaci więcej za sprzęt wyprodukowany z materiałów przyjaznych środowisku, np. z recyklingu – dodaje ekspertka GfK.
Według danych GfK z „Current Consumer Mood” nabywcy doceniają również komfort i wygodę użytkowania (36 proc.), przedłużoną gwarancję (25 proc.) oraz dodatkowe akcesoria poszerzające funkcjonalność produktu (23 proc.). Za znaną markę więcej zapłaci co piąty konsument, a za design lub atrakcyjne wzornictwo – tylko co dziesiąty.