Pierwszy w Europie wodorowy autobus dalekobieżny
Pierwszy w Europie wodorowy autobus dalekobieżny. FlixMobility, globalny lider traveltech oferujący nowoczesne opcje zrównoważonych podróży za pośrednictwem usług FlixBus i FlixTrain, bierze udział w nowym projekcie badawczym HyFleet. Projekt, realizowany wraz z partnerami Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems i ZF Friedrichshafen AG, koncentruje się na opracowaniu wysokowydajnego systemu ogniw paliwowych do autobusów dalekobieżnych. Konsorcjum projektowe otrzymało oficjalne potwierdzenie „UIA” (niewiążący list intencyjny) od niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.
Po opracowaniu technologii systemu ogniw paliwowych dalekiego zasięgu, FlixMobility planuje do 2024 roku wprowadzić na rynek europejski pierwszy dalekobieżny autobus napędzany wodorem. W projekt zaangażowana jest również klimatyczna organizacja pozarządowa atmosfair, a w przyszłości ma również dołączyć jeden z europejskich producentów autobusów.
Technologia zasilania z ogniw paliwowych jest częścią rewolucji ekologicznej mobilności i daje producentom autobusów szansę na kształtowanie przyszłości zrównoważonej mobilności. Dzięki temu projektowi będzie możliwe dostarczanie milionom ludzi przystępnych cenowo podróży, przy jednoczesnym dbaniu o środowisko.
W pierwszej fazie projektu HyFleet, finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, firma Freudenberg opracuje system ogniw paliwowych dalekiego zasięgu. Będzie on testowany bezpośrednio w autobusie demonstracyjnym. Przyszłość zrównoważonej mobilności wymaga rozwiązań, które sprawdzą się także przy pokonywaniu dużych odległości. FlixMobility opracowuje obecnie naukowe podstawy do szybkiej industrializacji i zwiększania skali tej technologii.
Wodór: przyszłość ekologicznej mobilności
Dzięki nowoczesnej flocie autobusy FlixBus już teraz są jednym z najbardziej przyjaznych środowisku środków transportu. Podróż autobusem dalekobieżnym o długości 400 km pozwala zaoszczędzić średnio 6,6 kg emisji CO2 na pasażera. W rzeczywistości jazda autobusem wynosi więc zaledwie 26 gramów dwutlenku węgla w przeliczeniu na pasażerokilometr. Podczas podróży z Monachium do Berlina oznaczałoby to około 15,6 kg CO2. Co w porównaniu z lotem, który podczas tej samej podróży generuje około 143 kg ekwiwalentu CO2, jest kolosalną różnicą.
Brakuje jednak praktycznego rozwiązania dla całkowicie neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla użytkowania autobusów dalekobieżnych w regularnym użyciu. Właśnie dlatego FlixMobility, Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems i ZF Friedrichshafen AG postanowiły wspólnie opracować to rewolucyjne dla mobilności rozwiązanie. FlixMobility spodziewa się, że planowane autokary na ogniwa paliwowe zasilane ekologicznym wodorem ograniczą 100% naszych emisji.
Wodorowy autobus przyszłością podróżowania
Podczas gdy autobusy napędzane wodorem jeżdżą już na trasach miejskich, wciąż brakuje tego typu rozwiązań dla autokarów wodorowych na długich dystansach. Wiąże się to przede wszystkim z niezwykle wymagającym charakterem ruchu autobusów dalekobieżnych. FlixBus pokonuje około 200 000 km rocznie, z trasami do ponad 1000 km dziennie i zwykle tylko krótkimi postojami. W zależności od liczby kierowców na danym kursie, autobus będzie musiał zrobić przerwę po 4,5 godzinach jazdy. Co jest osiągane po około 450 km. Z tego powodu każda alternatywa dla autokaru z silnikiem diesla powinna być w stanie pokonać dystans co najmniej 500 kilometrów. Aż do kolejnego tankowania.
Wodór daje ogromne możliwości, ponieważ będzie w stanie osiągnąć wymagany zasięg lub nawet większy. A czas tankowania będzie tak krótki, jak tankowanie autobusów z silnikiem diesla. W ten sposób autobusy z silnikiem diesla we flocie FlixBus będzie można zastąpić autobusami z ogniwami paliwowymi. Aby w przyszłości uruchomić całkowicie bezemisyjne autobusy wodorowe, FlixMobility planuje wykorzystywać do eksploatacji wyłącznie ekologiczny wodór. Produkowany przy użyciu zrównoważonych metod i energii odnawialnej. W tym celu będzie współpracować z odpowiednimi dostawcami infrastruktury i energii.