Foods Brothers – pomysł na wegański biznes
Foods Brothers – pomysł na wegański biznes. Zainteresowanie dietą roślinną w naszym kraju stale rośnie. Obecnie ponad 1 mln Polaków w wieku 18-65 lat to wegetarianie lub weganie. Zaś aż 2 mln planuje przejść na dietę pozbawioną mięsa. Dziś alternatywy dla mięsa to nie moda, lecz bardzo dobrze funkcjonujący rynek. Wiedza o tym założyciele firmy Foods Brothers – Andrzej Kołosowski i Stan McGowan, którzy w 2019 r. wprowadzili na polski rynek roślinne zamienniki mięsa światowych marek, takich jak Linda McCartney’s i Beyond Meat. Do dziś są ich wyłącznym dystrybutorem. Polski startup zapowiada kolejne etapy rozwoju, w tym otwarcie się na sprzedaż detaliczną, uruchomienie sklepu internetowego oraz wprowadzenie nowości produktowych.
Od przyjaźni do wspólnego biznesu
Pasjonaci jedzenia, którzy zawsze wierzyli, że dobra, naturalna, czysta żywność promuje zdrowy tryb życia, tworzy szczęśliwe doświadczenia i, co najważniejsze, świetnie smakuje. Przyjaźń założycieli Foods Brothers trwa blisko dwie dekady, jednak dopiero kilka lat temu zdecydowali się na założenie wspólnego biznesu. W 2019 roku zaczęli importować i sprzedawać alternatywy mięsa światowych marek, takich jak Beyond Meat i Linda McCartney’s. Cały wcześniejszy rok spędzili na badaniach polskiego rynku oraz na rozmowach z potencjalnymi klientami. Misją firmy od samego początku funkcjonowania było zapewnienie zdrowej, smacznej, naturalnej, jakościowej oraz szeroko dostępnej alternatywy dla produktów mięsnych. Pierwszym miejscem w Polsce, które zdecydowało się na wprowadzenie burgerów Beyond Meat była wegańska restauracja House of Seitan w Gdańsku.
Z czasem do grona klientów dołączyły sieci handlowe. Choć część z nich początkowo niechętnie spoglądała w stronę mrożonych zamienników mięsa. Firma walczyła ze stereotypami mówiącymi, że mrożonki to głównie niskiej jakości produkty. Badania potwierdzają, że wśród mrożonych produktów można znaleźć wiele jakościowych i wartościowych dla ludzkiego organizmu. Tego typu żywność zachowuje wysoką zawartość substancji odżywczych.W tym wiele witamin i składników mineralnych. Co więcej, statystyki mówią, że w Polsce rocznie marnuje się prawie 5 mln ton żywności. Mrożenie pozwala zmniejszyć te niechlubne liczby.
Wegański biznes z potencjałem
Stała obserwacja trendów żywieniowych oraz dostarczanie partnerom biznesowym i konsumentom jakościowych alternatyw mięsa pozwoliły firmie na znaczny rozwój. Ponadto 43 proc. Polaków przyznaje, że mocno ogranicza spożycie mięsa, choć nie rezygnuje ze spożycia całkowicie. To wyraźnie pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie konsumentów na tego typu żywność. Do tej sytuacji sukcesywnie przystosowują się restauracje oraz sieci handlowe. Dziś żywność dystrybuowana przez firmę dostępna jest m.in. w pierwszej i największej polskiej sieci burgerowni Bobby Burger. Ponadto na rynku diet pudełkowych z firmy Maczfit oraz w setkach restauracji i hoteli na terenie całej Polski. W sprzedaży detalicznej produkty dostępne są na półkach kilku największych sieci handlowych w Polsce, w tym: Organic Farma Zdrowia, Selgros, Żabka, Kaufland, Auchan, Carrefour i E.Leclerc.