Emisje przemysłowe tematem unijnej Rady ministrów ds. środowiska
Zmiany dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (IED), dyrektywy w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych (UWWTD), projekt rozporządzenia ws. opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) oraz proponowane ramy certyfikacji pochłaniania CO2 były głównym tematem unijnej Rady ministrów ds. środowiska, która odbyła się 16 marca 2023 r. w Brukseli. Polska była reprezentowana przez wiceministra klimatu i środowiska Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego.
Ponad rok temu - 24 lutego 2022 r. Rosja dokonała inwazji na Ukrainę. Przekształciła się ona w największy konwencjonalny atak militarny na suwerenne państwo w Europie od czasów II wojny światowej. Kolejną „cichą ofiarą” wojny stało się środowisko przyrodnicze Ukrainy.
Ukraińskie straty powodowane są przez pożary, skażenie chemiczne, zanieczyszczenie powietrza, wody. Giną rośliny, zwierzęta, tracimy siedliska. Polska wspierała, wspiera i będzie wspierać Ukrainę w tych trudnych chwilach
– powiedział wiceminister klimatu i środowiska.
Liczymy na wspólne stanowisko Unii Europejskiej w tej sprawie
– podsumował wystąpienie wiceminister A. Guibourgé-Czetwertyński.
Polska nie popiera ambitnych celów wynikających z tego dokumentu, które mogą spowodować dodatkowe koszty dla przedsiębiorców. W zakresie emisji przemysłowych Polsce szczególnie zależy na zapewnieniu, że projekt dyrektywy uniknie tworzenia zbędnych barier administracyjnych oraz rozwiązań mogących powodować, że koszty dostosowania będą wyższe od osiąganych korzyści środowiskowych
– powiedział wiceminister klimatu i środowiska.
Polska przedstawiła także swoje postulaty w dyskusji nad Rozporządzeniem ustanawiającym unijne ramy certyfikacji pochłaniania dwutlenku węgla.
W celu zwiększenia korzyści, wszystkie trzy rodzaje pochłaniania – technologia, rolnictwo oraz lasy – muszą być jednakowo traktowane w ramach systemu certyfikacji. Rozporządzenie to nie może stać się trampoliną tylko dla jednego rozwiązania. Ważne jest także uwzględnienie różnorodnych technologii i sposobów pochłaniania, a także materiałów pochodzenia biologicznego do długoterminowego składowania
Dla Polski duże znaczenie ma proces decyzyjny, gdyż póki co kluczowe kwestie zostały wyłączone z faktycznego zakresu rozporządzenia i mają być rozstrzygane poprzez akty delegowane, co nie jest dla Polski korzystne. Państwa członkowskie muszą mieć faktyczny wpływ na kształt proponowanych rozwiązań.
Ministrowie omówili także wniosek dotyczący zmienionej dyrektywy w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych, który Komisja przedstawiła w październiku 2022 r. Na tym etapie Polska nie popiera zaproponowanych w dokumencie rozwiązań. W ocenie Polski konieczne jest dostosowanie zapowiadanych, ambitnych obowiązków do obecnej sytuacji danego kraju w zakresie poziomu wdrażania dyrektywy ściekowej, tak aby jej wymogi były realistyczne i możliwe do spełnienia.