Wiadomości 14 kwi
Droga Czerwona do Portu Gdynia. Początek inwestycji za 2,7 mld zł

Podpisano umowę na sfinansowanie prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej, która połączy Port Gdynia z obwodnicą Trójmiasta. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże 20 mln zł, a całkowity koszt inwestycji wycenia się na 2,7 mld zł.

Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Trasa ma zastąpić niszczejącą Estakadę Kwiatkowskiego. Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, czyli bezpośredniego łącznika z Obwodnicą Trójmiasta, to 2,7 mld zł. Koszty procesu przygotowawczego, które zostaną sfinansowane przez spółkę CPK, to ok. 20 mln zł. Budowa Drogi Czerwonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma potrwać ok. 5 lat.

Finansowanie prac przygotowawczych dla budowy Drogi Czerwonej zostało przewidziane w Programie Społeczno-Gospodarczym CPK, który wchodzi w skład Programu Wieloletniego CPK. Ten ostatni zapewnia finansowanie do 2023 r. prac przygotowawczych na potrzeby inwestycji lotniskowych, kolejowych i drogowych CPK.

–  Droga Czerwona przebiegać będzie w obszarze silnie zurbanizowanym, z którego na co dzień korzystają przede wszystkim mieszkańcy Gdyni, ale również lokalni i krajowi przedsiębiorcy. Jest to więc niezwykle złożony obszar do analiz, ale i projekt niezbędny dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski. Inwestycja przyczyni się do poprawy przepustowości i bezpieczeństwa transportu towarów pomiędzy Portem Gdynia a siecią dróg szybkiego ruchu - skomentował Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. dodał Szef GDDKiA.
 
Dla ułatwienia obsługi trójmiejskich portów istotne znaczenie będą miały przygotowywane kolejowe inwestycje pasażerskie CPK, które uwolnią przepustowość dla przewozów cargo. Kluczowa jest budowa tzw. CMK-Północ, czyli wydłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK do Gdańska (docelowo umożliwi ona czas przejazdu z Trójmiasta do Warszawy w 1 godz. 45 min, a do CPK w półtorej godziny), a także modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska.

Inwestycje kolejowe w rejonie Portu Gdynia przyczynią się w przyszłości do połączenia z siecią budowaną w ramach CPK (w tym z węzłem w sąsiedztwie Portu Solidarność). Towary przypływające na statkach będą mogły być przeładowywane w Porcie na tory, następnie dojeżdżać do Gdańska, a tam linią kolejową CPK (tzw. „szprychą” nr 1), czyli CMK-Północ dojeżdżać do Portu Solidarność i zlokalizowanego w jego sąsiedztwie intermodalnego terminala przeładunkowego.
 
Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie Port Solidarność oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 „szprych” CPK. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych.

Tagi: inwestycje
Kompas Inwestycji

Kompas Inwestycji http://kompasinwestycji.pl

Kompas Inwestycji, informacyjny serwis skupiony na tematyce inwestycyjno-budowlanej. Działa od niemal 10 lat, rozwijając bazę średnich i dużych projektów.Monitoruje cały cykl życia inwestycji - od etapu wizji, poprzez projektowanie, wybór wykonawcy, aż do realizacji. Każdego dnia przekazuje ponad kilkaset nowych i aktualizowanych informacji na temat projektów z całej Polski. Kompas Inwestycji jest również platformą ułatwiającą kontakt pomiędzy emisariuszami rynku budowlanego.

Raport Kompas Inwestycji

Raport rynku budowlanego to cykliczna publikacja Kompasu Inwestycji, która powstaje w oparciu o rozwijaną od 10 lat, największą bazę inwestycji w Polsce. Rzetelne i wiarygodne źródło informacji na temat tego jaki jest rynek budowlany i jak będzie wyglądał w najbliższych latach. Nasza prognoza produkcji budowlano-montażowej w okresie I-III kwartał 2017 roku miała dokładność 1,3%.

Przeczytaj fragment raportu