Woda – przyszłość ludzkości i biznesu?
Woda – przyszłość ludzkości i biznesu? Ta firma idzie o krok dalej. Marki coraz częściej poruszają temat ekologii przez pryzmat działań CSR. Jednak na rynku pojawiają się także gracze, którzy za cel funkcjonowania całej firmy stawiają sobie ukształtowanie całkowicie innego wymiaru planety. Jedną z nich jest firma Blue Boson. W jaki sposób międzynarodowy start-up doświadczonego biznesmena jest w stanie przywrócić wodzie… nowe życie?
Woda, czyli my
Jak powszechnie wiadomo woda ożywia i napędza całą planetę. Jednak w XXI wieku złoża naturalne także przeżywają swój własny kryzys. Według wyliczeń agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) na Ziemi jest około 1,3 zetta litrów wody, ale tylko 0,12 proc. jest zdatnej do spożycia lub użytkowania w przemyśle i uprawach rolnych. Mimo iż 2/3 powierzchni planety zajmują akweny, to tylko 1 proc. złóż jest realnie dostępna ludzkości.
Analitycy z FAO szacują, że największe złoża wody znajdują się na terenie Brazylii, Rosji, Kanady, Indonezji, Chin, Kolumbii, Peru i Indii. Wśród ośmiu “wodnych gigantów” aż siedem ma również jedne z największych współczynników emisji gazów cieplarniach. Rekordowe Chiny, a następnie USA, Indie, Rosja oraz Kanada, Brazylia i Indonezja. Ponadto ogromnym problemem okazuje się także sam dostęp do czystych źródeł. Dla przykładu w ostatnich latach mieszkańcy São Paulo cierpią z powodu poważnego niedoboru wody pitnej. Powodem jest przede wszystkim brak odpowiedniej infrastruktury, chociaż z drugiej strony również źródła naturalne przeżywają swój największy kryzys w historii. Już w 2015 roku naukowcy alarmowali, że poziom rosyjskiego Jeziora Bajkał, a więc najgłębszego akwenu śródlądowego świata spadł do najniższego poziomu od 30 lat.
Wyliczenia Światowej Organizacji Zdrowia mówią o 8 mln ludzi na całym świecie, którzy nie mają dostępu do czystej wody pitnej. Każdego roku ponad 3,5 mln umiera na skutek chorób spowodowanych spożyciem płynów niefiltrowanych. Naukowcy zakładają, iż jeśli zjawisko przepływów wodnych będzie szło w parze ze stałym wzrostem liczby ludności. Do 2025 roku aż do 1,8 mld mieszkańców Ziemi będzie zamieszkiwać obszary bez dostępu do czystej wody pitnej. Na to wyzwanie postanowił odpowiedzieć Robert Zagożdżon i jego projekt Blue Boson.
Symbioza środowiska z nauką i biznesem
Blue Boson to międzynarodowa spółka specjalizująca się w nowych technologiach, które są w stanie zapobiec największemu kryzysowi w dziejach świata. Głównie za sprawą rozwiązań hydrologicznych, umocowanych na trzech poziomach: fizycznym, chemicznym i energetycznym. Działania zespołu Roberta Zagożdżona wspierane są nie tylko przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów, ale i badaczy z Europy, Azji, Stanów Zjednoczonych oraz Meksyku. Blue Boson nawiązał współpracę m.in. z Politechniką Warszawską, Wrocławską, Uniwersytetem Technicznym w Brnie i w Koszycach. Ponadto także z japońskim Uniwersytetem w Kobe. To właśnie dzięki tym jednostkom projekty spółki mają konkretne fundamenty w najnowszych ekspertyzach naukowych.
Spółka podjęła już pewne kroki, zmierzające do holistycznego zbadania potencjału wody, a także potencjalnych środków zaradczych obecnego kryzysu. Dzięki pracy naukowej z Laury Maestro (Uniwersytet Oksfordzki) i współpracy z fizykami kwantowymi z Włoch, Meksyku, Hiszpanii i USA grupa prowadzona m.in. przez Roberta Zagożdżona opublikowała raport, w którym przedstawia najbardziej palące problemy planety w kontekście zasobów wodnych. Jak również realne narzędzia z potencjałem do wdrożenia na przestrzeni najbliższych lat. Cel? W krótkiej perspektywie połączenie własnego dorobku badawczego z technologią molekularną. W długiej z kolei – walka o lepsze jutro.
Pierwsza Liga innowacji
To jednak nie koniec powiązań Blue Boson z największymi graczami, ponieważ ostatnio spółka nawiązała ścisłą współpracę z globalnymi markami Evertis Ibérica S.A oraz Selenis Europe S.A z IMG Group. Ostatnim przedsięwzięciem, które może wywindować pozycje Blue Boson do poziomu światowych wizjonerów eco-bizu, jest nawiązanie ścisłej współpracy ze spółkami wchodzącymi w skład Grupy IMG. Właśnie z tymi podmiotami marka inicjowała pionierskie rozwiązania m.in. w zakresie restrukturyzacji przemysłu.
Dzięki technologii środowiskowej Blue Boson® Effector koncern z powodzeniem wdrożył projekt obejmujący całą Grupę IMG, mający na celu zwiększenie wydajności ich obiegów energetycznych jak ogrzewania, chłodzenia czy produkcji pary. Technologia ta działa od maja 2021 roku i w ciągu pierwszych 3 miesięcy Grupa zaoszczędziła 50 010 Nm3 gazu ziemnego w swoich jednostkach przemysłowych w Portugalii, co stanowi spadek o 6,86 proc. średniego rocznego zużycia gazu ziemnego. Jednocześnie emisja gazów cieplarnianych zmniejszyła się o 108 ton.
Czy Blue Boson będzie game-changerem rynku? A może na horyzoncie pojawią się podobne spółki, które będą chciały zawalczyć o przyszłość planety? Niezależnie od wyniku starcia o palmę pierwszeństwa, pewne jest, że ludzkość potrzebuje zdecydowanych inicjatyw ze strony przedsiębiorców – już wdrażane z kolei są na wagę złota.