Rynek półprzewodników rozwija się w błyskawicznym tempie
fot. Bosch
Bez układów scalonych półprzewodnikowych trudno wyobrazić sobie współczesne samochody. Mikroskopijne układy scalone są kluczową technologią współczesnego świata i jednym z najważniejszych komponentów systemów elektrycznych – także w motoryzacji. Sterują one pracą napędu i zachowaniem samochodu w czasie jazdy, podają nawigacji kierunek jazdy i przekazują poduszce sterującej impuls sygnał otwarcia się. Bosch produkuje układy scalone półprzewodnikowe od ponad 45 lat i jest jednym z wiodących producentów tych układów dla zastosowań w motoryzacji. – Pomimo długiej historii układy scalone przewodnikowe to przede wszystkim przyszłość. Trudno dziś wyobrazić sobie samochód bez tych ważnych elementów innowacyjnej mobilności – mówi Jens Fabrowsky, członek zarządu działu branżowego Bosch Automotive Electronics. W 2016 roku w każdym nowo zarejestrowanym samochodzie znajdowało się średnio dziewięć układów scalonych Bosch. – W przypadku układów scalonych półprzewodnikowych do pojazdów dysponujemy poważnym atutem: firma Bosch, jako jedyna na świecie działa równocześnie w branży motoryzacyjnej i w branży półprzewodników – mówi Fabrowsky. W roku 2018 w każdym nowym pojeździe znajdują się układy scalone półprzewodnikowe o wartości 370 USD (źródło: ZVEI). Zapotrzebowanie na układy scalone w samochodach będzie w kolejnych latach wzrastać za sprawą postępującej elektryfikacji i automatyzacji pojazdów.
Królewska dyscyplina: półprzewodniki dla motoryzacji
Rosnący popyt dzięki elektromobilności i układom wspomagającym
Czujniki MEMS informują biegaczy o spalaniu kalorii
Miliard na jedną z najnowocześniejszych fabryk w Europie
Strategię wzrostu w segmencie układów scalonych półprzewodnikowych potwierdza największy w dotychczasowej historii przedsiębiorstwa jednostkowy projekt inwestycyjny: Bosch zainwestuje około jednego miliarda euro w nową fabrykę w Dreźnie, która będzie produkować układy scalone półprzewodnikowe w technologii 300 mm. Produkcja pilotażowa rozpocznie się po zakończeniu fazy rozruchu, co nastąpi prawdopodobnie pod koniec 2021 roku. W porównaniu do stosowanych technologii 150 i 200 mm, technologia 300 mm umożliwia osiągnięcie lepszego efektu skali. Do obsługi wysoce zautomatyzowanej produkcji układów scalonych zostanie zatrudnionych około 700 pracowników, których zadaniem będzie planowanie produkcji, zarządzanie nią i nadzór. W Dreźnie powstanie druga po Reutlingen fabryka półprzewodników Bosch w Niemczech. Pozwoli to przedsiębiorstwu rozszerzyć moce produkcyjne i jeszcze bardziej umocnić pozycję konkurencyjną na światowym rynku.