LG THERMA V R32 Monobloc - STAR of the month
Wiadomości 2 sty 2020
BOSCH
Na targach CES 2020 Bosch zaprezentuje inteligentną technologię, która jest „bliżej nas”.

fot. Bosch

Nagrody: Bosch otrzymał dwie nagrody Best of Innovation Award. Nie z tej ziemi: system sztucznej inteligencji (SI) firmy Bosch analizuje pracę przyrządów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Do codziennego użytku: technologia Bosch rewolucjonizuje wzornictwo inteligentnych okularów.

Na rozpoczynających się 7 stycznia targach CES w Las Vegas, Bosch zaprezentuje rozwiązania w dziedzinie mobilności i produkty dla gospodarstw domowych. Na stoisku firmy znajdziemy rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję (SI) lub zaprojektowane ew. produkowane przy jej użyciu. Międzynarodowy koncern chce, aby sztuczna inteligencja była bezpieczna, wytrzymała i zrozumiała dla ludzi, niezależnie od tego, czy będzie wykorzystywana w produkcji, inteligentnych domach, czy w samochodach.

CES 2020 Innovation Awards: wyróżnione rozwiązania Bosch

Na targach CES przyznawane są nagrody, którymi wyróżnia się najbardziej innowacyjne produkty. Są one także wyznacznikiem przyszłych trendów. CES Innovation Awards przyznawane są przez stowarzyszenie Consumer Technology Association (CTA) w 28 kategoriach. Firma Bosch otrzymała tym razem najwyższą liczbę punktów w dwóch z nich. Zdobyła też trzy inne wyróżnienia jako „Honoree”.

Wyświetlacz 3D – trzeci wymiar w kokpicie pojazdu: Jednym z nagrodzonych produktów jest nowy wyświetlacz 3D firmy Bosch, który wykorzystuje pasywną technologię 3D do przestrzennego prezentowania obrazów i ostrzeżeń na kokpicie samochodu. Dzięki temu kierowca szybciej przyswaja informacje – taki sposób przekazywania informacji nie rozprasza go. System nie wymaga stosowania dodatkowych technologii takich jak Eyetracking czy okulary 3D.

Te rozwiązania Bosch musisz poznać!

Soundsee – inteligentny zmysł słuchu dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (AI inside – z wbudowaną sztuczną inteligencją):

Niewiele większy od pojemnika na lunch, Soundsee zawiera całe mnóstwo najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji (SI). Teraz Soundsee będzie mógł sprawdzić swoje możliwości w przestrzeni kosmicznej: system czujników zamontowany w latającym robocie NASA o nazwie Astrobee, za pomocą zintegrowanych mikrofonów będzie rejestrować dźwięki na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i analizować je za pomocą algorytmów SI. W ten sposób Soundsee może wychwytywać nietypowe odgłosy generowane przez sprzęt i sygnalizować konieczność wykonania czynności serwisowych. Wiosną 2020 roku pliki audio zostaną dostarczone do stacji naziemnej NASA, znajdującej się w centrum badawczo-rozwojowym Bosch w Pittsburghu. Rozwiązanie Soundsee zostało zaprojektowane wspólnie z Astrobotic, w ramach współpracy badawczej z NASA.

Inteligentne okulary Light Drive – wszystkie informacje w zasięgu wzroku: Smartglasses Light Drive zaprezentowane przez spółkę Bosch Sensortec to pierwsze na świecie rozwiązanie umożliwiające przekształcenie zwykłych okularów w okulary inteligentne. Wbudowany system projekcji składa się z luster MEMS, elementów optycznych, czujników oraz zintegrowanego oprogramowania. System Light Drive jest o ponad jedną trzecią węższy od dotychczasowych rozwiązań dostępnych na rynku i waży poniżej 10 gramów. Rzutowany obraz jest ostry i dobrze widoczny nawet przy bezpośrednim nasłonecznieniu. Okulary mogą prezentować różne informacje, od wskazówek nawigacyjnych i wiadomości tekstowych, przez wpisy z kalendarza, aż po instrukcje obsługi – w zależności od tego, co przesyła im smartfon lub smartwatch.

Monitorowanie wnętrza pojazdu – bezpieczeństwo i komfort dla pasażerów pojazdu (AI inside – z wbudowaną sztuczną inteligencją): Zmęczenie kierowcy lub korzystanie ze smartfona – system monitorowania wnętrza pojazdu, opracowany przez firmę Bosch, rozpoznaje takie sytuacje na podstawie ruchu powiek, kierunku patrzenia oraz pozycji na fotelu, a wtedy ostrzega kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Ponadto system rejestruje także, ilu pasażerów znajduje się w samochodzie oraz które miejsca zajmują. Umożliwia to optymalne działanie systemów bezpieczeństwa takich jak poduszki powietrzne. System podnosi także komfort jazdy pasażerów – umożliwia na przykład automatyczną konfigurację zapisanych przez pasażera indywidualnych ustawień dla danego miejsca w pojeździe. W przyszłości samochody będą poruszać się na niektórych odcinkach autostrad autonomicznie, a wtedy system monitorowania wnętrza pojazdu stanie się nieodzowny: kamera będzie sprawdzać, czy kierowca jest gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem, w razie potrzeby.

Bosch IoT Shuttle – przyszłość mobilności: W przyszłości operatorzy usług w zakresie mobilności (MSP; Mobility Service Provider) będą coraz częściej oferować dopasowaną do potrzeb mobilność na żądanie, realizowaną z wykorzystaniem specjalnych pojazdów autonomicznych (Shuttles) do przewozu osób lub towarów. Na targach CES Bosch przy pomocy prototypu IoT Shuttle zaprezentuje swoje rozwiązania w zakresie elektryfikacji, automatyzacji, integracji w internecie i personalizacji tego typu pojazdów. Oferta obejmuje także usługi zintegrowane w internecie, dzięki którym operatorzy mogą elastycznie eksploatować, ładować konserwować pojazdy flotowe oraz nimi zarządzać.

Mobilność w przyszłości: wybrane rozwiązania i usługi

Inteligentna kamera przednia:interpretacja obrazu dzięki przetwarzaniu komputerowemu oraz sztucznej inteligencji (AI inside – z wbudowaną sztuczną inteligencją):Stworzona przez Bosch kamera rozpoznaje obiekty i dzieli je na kategorie takie jak pojazdy, piesi czy rowery, a także mierzy ich ruch. Interpretuje także to, co widzi i jest w stanie odróżnić np. jezdnię od pasa zieleni czy zabudowy pobocza – także wtedy, gdy brakuje oznaczeń poziomych na jezdni. Nawet w dużym ruchu miejskim potrafi szybciej i bardziej niezawodnie rozpoznawać oraz klasyfikować także częściowo zasłonięte lub przejeżdżające drogę w poprzek pojazdy i rowery oraz przekraczających jezdnię pieszych. Pojazd może w takiej sytuacji ostrzec kierowcę lub awaryjnie hamować. Inteligencja kamery bazuje na know-how firmy Bosch, który wykorzystano w procesorze japońskiej firmy Renesans o nazwie V3H. Rozwiązanie poprawia także działanie już dostępnych układów wspomagania jazdy i rozszerza ich spektrum zastosowań. Możliwe jest np. inicjowanie automatycznego hamowania awaryjnego w sytuacji, gdy przed pojazdem pojawiają się określone gatunki zwierząt.

Czujniki radarowe – czujniki otoczenia badające złożone sytuacje na drogach: Nowa generacja czujników radarowych Bosch potrafi jeszcze lepiej rejestrować otoczenie pojazdu, i to pomimo trudnych warunków pogodowych oraz słabego oświetlenia. Jest to możliwe dzięki większemu zasięgowi detekcji, szerszemu kątowi otwarcia i wyższej rozdzielczości kątowej. Czujniki umożliwiają jeszcze bardziej niezawodne działanie np. automatycznych systemów hamowania awaryjnego.

Automated Valet Parking – automatyczna usługa parkowania pojazdu: Wspólne rozwiązanie firm Bosch i Daimler jest pierwszym tego typu systemem SAE Level 4, który uzyskał zezwolenie odpowiednich władz w Niemczech. Czujniki zastosowane w infrastrukturze parkingu oraz wykorzystywane do komunikacji systemu zostały wyprodukowane przez firmę Bosch. Do końca 2021 roku w system Automated Valet Parking ma być wyposażonych kilkanaście kolejnych parkingów. W tym celu Bosch współpracuje z operatorami parkingów oraz deweloperami.

Vehicle Computer – architektura elektroniki następnej generacji: Kluczem do przyszłej zintegrowanej w internecie, zautomatyzowanej i zelektryfikowanej mobilności jest architektura elektroniki pojazdów. Dzięki nowym, wydajnym modułom sterującym, pojazdy staną się bardziej wydajne, ale nie tylko. Mniejsza liczba sterowników oznacza także mniejszą masę pojazdu i ograniczenie stopnia skomplikowania interakcji pomiędzy komponentami i systemami. Do początków przyszłej dekady Vehicle Computers firmy Bosch zwiększą moc obliczeniową o współczynnik równy 1 000. Bosch stosuje już jednostki tego typu w rozwiązaniach dla zautomatyzowanej jazdy, układu napędowego oraz przy integracji systemów Infotainment i funkcji wspomagających.

Perfectly keyless – smartfon w funkcji kluczyka do samochodu: Rozwiązanie Perfectly keyless będzie wykorzystywać do komunikacji pomiędzy pojazdem a smartfonem nie tylko technologię Bluetooth, ale także technologię ultraszerokopasmową (UWB; Ultra-Wideband), dostępną już w niektórych smartfonach. Dzięki technologii UWB możliwe jest zlokalizowanie smartfona z dokładnością do kilku centymetrów. Ta technologia umożliwia też bardzo dobre zabezpieczenie komunikacji z pojazdem. Bosch wraz z partnerami pracuje obecnie nad standaryzacją transmisji danych pomiędzy smartfonem a pojazdem. Na targach CES pokazany zostanie samochód demonstracyjny z rozwiązaniem Perfectly keyless, w którym po raz pierwszy zastosowano technologię UWB.

System ogniw paliwowych – elektromobilność na dalekich dystansach: Ogniwa paliwowe w pojazdach umożliwiają pokonanie długiego dystansu oraz zapewniają krótki czas tankowania, a przy wykorzystaniu wodoru produkowanego z odnawialnych źródeł energii – zapewniają także bezemisyjną eksploatację pojazdów elektrycznych. Wspólnie ze szwedzką firmą Powercell Bosch pracuje nad przygotowaniem przemysłowej produkcji stosów ogniw paliwowych, które przekształcają wodór w energię elektryczną. Bosch pracuje także nad wprowadzeniem do produkcji seryjnej innych ważnych komponentów systemu.

Rolling Chassis – platforma dla elektromobilności: Napęd elektryczny, układ kierowniczy i hamulcowy – w ramach swojego portfolio Bosch oferuje wszystkie elementy istotne dla rozwoju elektromobilności. W ramach współpracy rozwojowej z ekspertem w dziedzinie nadwozi i techniki motoryzacyjnej, firmą Benteler, Bosch pokaże, w jaki sposób może wyglądać integracja wszystkich produktów Bosch w samochodach elektrycznych. Rolling Chassis to platforma umożliwiająca m.in. dalszy rozwój produktów pod kątem określonych wymagań.

eAchse – technologia SiC w służbie wydajnych pojazdów elektrycznych: W ramach eAchse Performance firma Bosch zaprezentuje nowe rozwiązania podnoszące stopień sprawności i zwiększające gęstość energii napędów elektrycznych. Nowa jednostka napędowa wyróżnia się sprawnością na poziomie nawet 96% i zwiększa zasięg mierzony w cyklu WLTP nawet do 6%. 3 kilowaty mocy na kilogram to o 50% większa gęstość energii w porównaniu do dotychczasowej wersji układu eAchse. Optymalizacja układu była możliwa dzięki innowacyjnemu wykorzystaniu półprzewodników na bazie węglika krzemu przy produkcji energoelektroniki, a także dzięki nowemu układowi silnika elektrycznego, energoelektroniki i przekładni.

Connected Biking – jazda rowerem w wersji 2.0: Komputer Kiox umożliwia stały podgląd danych takich jak prędkość, puls, czy indywidualny wynik podczas jazdy rowerem elektrycznym. Po zakończeniu jazdy dane można analizować w aplikacji na smartfony eBike Connect lub na portalu internetowym. Nowa funkcja premium o nazwie Lock rozszerza możliwości komputera pokładowego Kiox o cyfrowy system antykradzieżowy. Pełną integrację roweru elektrycznego w internecie gwarantuje także nowy SmartphoneHub, który dzięki aplikacji COBI.Bike oferuje szereg funkcji: od nawigacji i monitorowania aktywności fizycznej do integracji z usługami i aplikacjami firm trzecich takich jak Apple Health, Google Fit czy komoot.

Inteligentny asystent: bezpieczeństwo i komfort w domu i w podróży

Home Connect – rozszerzona platforma dla wszystkich: Bosch powiększa ofertę usług w zakresie Residential IoT, czyli Internetu rzeczy dla gospodarstw domowych. Home Connect, otwarta platforma IoT integrująca sprzęt AGD firmy Bosch oraz innych producentów, przy której współpracuje już ok. 40 partnerów, wychodzi z kuchni, aby oferować usługi dla całego domu. Od połowy 2020 roku za pomocą aplikacji będzie można sterować także oświetleniem, żaluzjami i roletami, sprzętem audio/wideo czy inteligentnymi urządzeniami ogrodowymi. Liczba partnerów platformy zwiększy się ponad dwukrotnie. Tym samym życie w domach stanie się jeszcze bardziej komfortowe i lepiej zorganizowane.

Application Store – wszystko pod jednym dachem: Szczególnie w dziedzinie techniki zabezpieczeń integracja spod znaku IoT odgrywa decydującą rolę. W celu optymalnej harmonizacji aplikacji dozoru wizyjnego i zabezpieczeń w budynkach komercyjnych, a także optymalnego doboru urządzeń, oprogramowania i danych, spółka zależna Bosch Security and Safety Things stworzyła własną, otwartą platformę IT. Dzięki niej można np. szybko przetestować kompatybilność aplikacji lub zastosowania oraz szybciej wdrażać systemy. Na targach CES będzie można zobaczyć przykładowe zastosowania w obszarze Connected Living oraz Mobility.

Spexor – poczucie bezpieczeństwa zawsze i wszędzie: Kompaktowe i mobilne urządzenie alarmowe można umieścić wszędzie tam, gdzie istotne jest bezpieczeństwo. W domu, w samochodzie, w przyczepie kempingowej lub altanie ogrodowej – Spexor niezawodnie nadzoruje oraz informuje użytkownika w przypadku włamania. Urządzenie jest wyposażone w czujnik dźwięku, ruchu, ciśnienia powietrza, a także GPS. Po wykryciu obecności intruza urządzenie wysyła przez Wi-Fi lub za pośrednictwem standardu LPWA (Low Power Wide Area) ostrzeżenie na smartfon użytkownika.

Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w publikacjach wykorzystujących powyższe informacje.

Bosch na targach CES 2020

  • KONFERENCJA PRASOWA: poniedziałek, 6 stycznia 2020, w godz. 9:00–10:30 (czasu lokalnego), Ballrooms B, C i D w Mandalay Bay Hotel, Las Vegas, South Convention Center, poziom 2
  • STOISKO BOSCH: czynne od wtorku do piątku, w dniach 7–10 stycznia 2020, Central Hall, stoisko nr 12401
  • OBSERWUJ firmę Bosch na targach CES 2020 na Twitterze: #BoschCES
  • PANELE DYSKUSYJNE Z UDZIAŁEM EKSPERTÓW BOSCH:
    środa, 8 stycznia 2020, w godz. 10:15–11:15
    (czasu lokalnego) sesja „Growth of Apprenticeships for ‘New Collar’ Jobs” udział weźmie Charlie Ackerman, Senior Vice President of Human Resources, Las Vegas, South Convention Center
Tagi: Bosch
BOSCH