Wiadomości 23 paź
Danfoss
Volvo i Danfoss uruchamiają pierwszą flotę e-ciężarówek pracujących 24h na dobę

Volvo dostarczyło Danfoss trzy pojazdy z pierwszej na świecie linii elektrycznych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. Pojazdy będą obsługiwać konkretne połączenia transportowe pomiędzy oddziałami firmy Danfoss na terytorium Danii, a jeden z nich będzie wykonywał swoją pracę 24h na dobę przez 5 dni w tygodniu bez długotrwałych postojów na ładowanie.

  • Danfoss wprowadza dziewięć w pełni elektrycznych ciężarówek Volvo do swojej duńskiej sieci transportowej w celu zmniejszenia poziomu emisji firmy Danfoss w Danii o 10-15% w zakresie 1 i 2.
  • E-ciężarówki Volvo pracujące przez 24h na dobę wykorzystują ważne technologie dostarczane przez firmę Danfoss, która z kolei jest jedną z pierwszych firm korzystających z w pełni elektrycznej floty pojazdów ciężarowych we własnej sieci transportowej oraz pierwszą firmą w Danii, która będzie korzystać z e-ciężarówki pracującej przez 24h na dobę.
  • Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej, pojazdy ciężarowe o dużej ładowności przyczyniły się do emisji 1,776 megaton CO2 w 2020 roku.

E-ciężarówki dostarczane są w ramach szerszego partnerstwa pomiędzy Volvo Trucks i Danfoss zorientowanego na tworzenie zrównoważonego transportu elektrycznego. Z początkiem roku 2024, firma Danfoss będzie zarządzała flotą dziewięciu w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych Volvo. Dzięki tej transformacji, Danfoss będzie pierwszą firmą w Danii korzystającą z pojazdu ciężarowego pracującego przez 24h na dobę. Pełne wdrożenie powyższej floty zagwarantuje firmie Danfoss zmniejszenie emisji w zakresie 1 i 2 o 10-15%, jak również przyniesie korzyść w postaci niemalże zerowego poziomu zanieczyszczenia hałasem oraz zanieczyszczenia powietrza, co przełoży się na znaczną poprawę środowiska pracy kierowców.

Torben Christensen, Chief Sustainability Officer oraz szef Global Services w Danfoss, powiedział: „Korzystanie z pojazdów elektrycznych wpisuje się w zaangażowanie Danfoss w proces prowadzący do neutralności emisyjnej firmy w zakresie 1 i 2 do roku 2030. Dzięki e-ciężarówkom Volvo, proces dekarbonizacji działalności firmy Danfoss przyspieszy jeszcze bardziej. Elektryfikując naszą flotę pojazdów transportowych chcemy pokazać naszym klientom i innym firmom na całym świecie, że mimo iż zamiana spalinowych pojazdów transportowych na elektryczne stanowi pewnego rodzaju wyzwanie, nie jest ona niemożliwa. A poza tym jest niezbędna, jeśli chcemy zdekarbonizować nasz biznes”. 

W 2019 roku Danfoss przyłączył się do inicjatywy EV100 The Climate Group angażując się w proces elektryfikacji całej floty pojazdów najpóźniej do roku 2030. Odejście od pojazdów z silnikami diesla na rzecz pojazdów elektrycznych to ważny krok w procesie osiągnięcia neutralności emisyjnej w zakresie 1 i 2 do roku 2030.

Joakim Nilsson, Business Development Manager – Zero Emission w Volvo, powiedział: „To prawda, że współpraca pomiędzy sektorami jest konieczna. Ale prawdą jest również to, że stwarza ona niesamowite szanse. Danfoss to dostawca ważnych komponentów wykorzystywanych w elektrycznych pojazdach ciężarowych. Dobrze widzieć, że realizują to, do czego zachęcają inne firmy, elektryfikując całą flotę swoich pojazdów. Jesteśmy dumni z tego, że Danfoss jest naszym partnerem, oraz z faktu, że razem podejmujemy ważne kroki prowadzące do osiągnięcia zerowego poziomu emisji i pokazujemy światu, co można osiągnąć, jeśli jest się wystarczająco zdeterminowanym”.

Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej, pojazdy ciężarowe o dużej ładowności przyczyniły się do emisji 1,776 megaton CO2 w 2020 roku . Volvo Trucks postanowiło, że w roku 2030 połowa produkowanych przez firmę pojazdów będzie albo elektryczna albo zasilana prądem pozyskiwanym z ogniw wodorowych. Europa jest liderem procesu elektryfikacji, więc Volvo chciałoby, aby to właśnie tutaj odsetek pojazdów ciężarowych produkowanych przez firmę w roku 2030 wynosił 70%.

Zaawansowana technologia ładowania

Nowe e-ciężarówki pracujące 24h na dobę będą realizować zadania transportowe pomiędzy poszczególnymi oddziałami firmy Danfoss na terytorium Danii. Wykonane na zamówienie super ładowarki będą w ekspresowym tempie ładować akumulatory ciężarówek podczas każdego rozładunku i załadunku, co każdorazowo zajmie ok. 15 minut. Pojazdy ładowane będą za pomocą infrastruktury dostarczonej przez duńską firmę GodEnergi.

Zaawansowana technologia ładowania oraz relatywnie krótkie trasy pozwolą pojazdom realizować zadania transportowe bez przerwy przez 24h na dobę do 5 dni w tygodniu. Dłuższe ładowanie nocne przebiegać będzie jedynie w weekendy, kiedy nie będzie potrzeby wykorzystywania pojazdów do transportu. Dzięki nowym umowom na dostawę energii elektrycznej podpisanym przez Danfoss, znaczna część wykorzystywanej w tym procesie energii pochodzić będzie ze zrównoważonych źródeł. 

Technologia Danfoss w pojazdach ciężarowych

Partnerstwo pomiędzy Volvo Trucks i Danfoss to kulminacja szerszej współpracy strategicznej pomiędzy firmami mającej na celu tworzenie zrównoważonego transportu elektrycznego.

Danfoss Editron dostarcza ładowarkę pokładową oraz zasilanie energią elektryczną (OCEPS) do wszystkich elektrycznych pojazdów ciężarowych Volvo, umożliwiając tym samym szybkie nocne ładowania pojazdów prądem zmiennym, co stanowi kluczowy czynnik procesu elektryfikacji ciężarowych pojazdów transportowych, autobusów, jak również pojazdów użytkowych. Podwójna funkcjonalność OCEPS dostarcza 43 kW energii elektrycznej pozwalając na nocne ładowanie pojazdów ciężarowych (8-9h) z wykorzystaniem ogólnodostępnych gniazd prądu zmiennego. Umożliwia to szybkie przygotowanie elektrycznych pojazdów ciężarowych do pracy oraz minimalizuje koszty inwestycji w infrastrukturę ładowania dla użytkownika końcowego.

Podczas gdy ładowanie prądem stałym jest szybszą i przez to częściej wybieraną opcją, możliwość szybkiego ładowania prądem zmiennym (czyli podłączenia pojazdu bezpośrednio do sieci energetycznej) jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na poziom elastyczności pracy elektrycznych pojazdów ciężarowych. Szybkie ładowanie prądem zmiennym jest niezbędne dla wyeliminowania niepewności związanych z zasięgiem komercyjnych pojazdów elektrycznych realizujących dostawy na trasach o zmiennej długości oraz pojazdów wykorzystywanych na placach budowy bez dostępu do infrastruktury ładującej prądem stałym.

Ten wyjątkowy produkt działa również jako elektryczna przystawka odbioru mocy (ePTO) zasilająca pojazdy użytkowe, takie jak koparki czy ładowarki.

Semikron Danfoss, powstały z niedawnego połączenia SEMIKRON i Danfoss Silicon Power, dostarcza firmie Volvo Truck falowniki trakcyjne SKAI2HV z przeznaczeniem do autobusów i pojazdów ciężarowych oraz do zastosowań budowlanych i morskich.