Stadler wykorzysta wydajne rozwiązania ABB w pociągach FLIRT dla PKP Intercity
fot. Pixabay
Sprawdzone na polskich torach przekształtniki trakcyjne ABB zostaną zainstalowane w 12 nowych składach PKP Intercity, które mają kursować na długich trasach międzywojewódzkich.
Firma ABB zrealizuje zamówienie dla Stadler Polska, spółki należącej do Grupy Stadler, na dostawy 24 przekształtników trakcyjnych i pomocniczych do pociągów typu FLIRT, które uzupełnią tabor PKP Intercity. Krajowy przewoźnik rozbudowuje flotę w odpowiedzi na rosnącą liczbę pasażerów, a także aby utrzymać wysoki poziom dostępności na kluczowych trasach. Nowe pociągi mają kursować na trasach międzywojewódzkich, np. Kraków-Lublin, Szczecin-Kraków i Szczecin-Lublin.
Przekształtniki wyprodukowane zostaną w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim. Dostawy pierwszych z nich zrealizowane zostaną w tym roku. Urządzenia sprawdziły się już w 20 pojazdach FLIRT, z których PKP Intercity korzysta od 2015 roku – łącznie przejechały one ponad 28 mln kilometrów.
– Pociągi te są uważane za najbardziej niezawodny tabor PKP Intercity, a nasze urządzenia w tych pojazdach wykazały się dotąd niemal 100-procentową dostępnością – mówi Maciej Duczyński z biznesu Systemów Napędowych ABB.
Energooszczędne pociągi typu FLIRT trzeciej generacji będą osiągać prędkość 160 km/h, co pozwoli na pełne wykorzystywanie możliwości odnowionych tras kolejowych i skrócenie czasu podróży. „Sercem” układów napędowych tych pojazdów będą przekształtniki trakcyjne ABB Bordline® CC1500. Integrują one wszystkie elementy energoelektroniczne pojazdu oraz umożliwiają odzyskiwanie energii pochodzącej z hamowania i wykorzystanie jej do zasilania urządzeń pokładowych, m. in. klimatyzatorów i ogrzewania. Pozwala to ograniczyć zużycie energii oraz obniżyć koszty eksploatacji pociągów. Przekształtniki ABB zostały zaprojektowane tak, aby umożliwić zasilanie silników o dużej mocy, które znajdą się w pociągach FLIRT, co pomoże im uzyskać odpowiednie osiągi.
Każda awaria pociągu oznacza przestój w podróży oraz finansowe i wizerunkowe koszty dla przewoźnika. Dlatego nasze przekształtniki produkujemy pod konkretne potrzeby klienta, aby zapewnić jak największą niezawodność tych urządzeń. Jest ona szczególnie ważna w przypadku tego projektu, ponieważ nowe pociągi mają kursować na bardzo długich trasach, m.in. z północy na południe Polski– dodaje Maciej Duczyński.
Zakup nowych składów, wyposażonych w klimatyzację, dostęp do Wi-Fi, miejsca dla rowerów i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, to jeden z głównych elementów największego projektu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. W ramach projektu, do 2023 roku 80 proc. taboru przewoźnika ma zostać zmodernizowane lub wymienione na nowe, co pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo, punktualność i komfort podróży.
ABB jest wiodącym dostawcą innowacyjnych technologii dla sektora kolejowego od ponad 100 lat. Firma produkuje komponenty i podsystemy dla infrastruktury i taboru kolejowego w sieciach miejskich, międzymiastowych i kolei dużych prędkości. Dla swojej globalnej zainstalowanej bazy ABB świadczy również usługi serwisowe przez cały okres eksploatacji, łącznie z konserwacją i retrofitem.
ABB jest liderem technologicznym, który wspiera cyfrową transformację przemysłu. Mając za sobą ponad 130 lat tworzenia innowacji, firma prowadzi działalność w ramach czterech globalnych biznesów – Elektryfikacji, Automatyki Przemysłowej, Systemów Napędowych oraz Robotyki i Automatyki Dyskretnej – wspieranych przez platformę cyfrową ABB Ability™. Biznes Produktów i Systemów Energetyki zostanie w 2020 roku sprzedany firmie Hitachi. ABB działa w ponad 100 krajach świata i zatrudnia około 147 000 pracowników. www.abb.com