Nagrzewnice VOLCANO i kurtyny WING VTS zainstalowane na największym na świecie porcie lotniczym Daxing w Pekinie
fot. VTS
Zlokalizowane niecałe 50 km na południe od stolicy Chin - Pekinu, lotnisko Daxing stanie się największym oraz najbardziej nowoczesnym węzłem komunikacyjnym na świecie. Oficjalnie koszty wybudowania lotniska oscylują w okolicy 12 miliardów dolarów. Przy tak kosztownej inwestycji pewne jest, iż nowo wybudowany obiekt będzie przykładem innowacyjności i niezwykle zaawansowanych technologii. Zadaniem lotniska będzie przejęcie znacznej części ruchu powietrznego od portu lotniczego w Pekinie, które obecnie jest wysoce przeciążone. W chwili z otwarciem, które jest zaplanowane na 30 września 2019, lotnisko będzie w stanie przyjąć 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo, w 2025 - 72 miliony.
Futurystyczny wygląd i nowoczesne technologie
Odchodząc od dotychczas panujących trendów projektanci postanowili stworzyć projekt lotniska w kształcie rozkwitającego kwiatu, gdzie główny hol będzie pełnił rolę sali odpraw, kontroli bezpieczeństwa i sprzedaży biletów. Pięć z sześciu płatków kwiatu będzie prowadzić do poszczególnych bram odlotów i przylotów, natomiast w szóstym z płatków znajdować się będą biura administracyjne lotniska. Dzięki tak zoptymalizowanej przestrzeni pasażerowie będą mieli możliwość odebrania swoich bagaży w niecałe 13 minut od chwili wylądowania samolotu.
Futurystyczny wygląd lotniska obliguje jego twórców do zapewnienia najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Przykładem będzie stopień wykorzystania zautomatyzowanych robotów do przeprowadzania między innymi kontroli bezpieczeństwa na terenie lotniska. Tak zwany mechaniczny inspektor pozwoli zredukować czas przeprowadzania kontroli z około dwóch minut do zaledwie kilkudziesięciu sekund. Takie rozwiązanie w znaczny sposób przyspieszy procedurę odprawy pasażerów przed wylotem.
Koniec z przegrzanymi i dusznymi lotniskami
Wielu pasażerom z całego świata chińskie lotniska kojarzą się z dyskomfortem związanym z brakiem sprawnie działającej klimatyzacji i wentylacji. Jednakże otwarcie portu lotniczego Pekin-Daxing wprowadzi, dzięki zastosowaniu systemów wentylacyjnych oraz niezwykle efektywnych nagrzewnic i kurtyn powietrznych, nowe, najwyższe standardy do przemysłu lotniczego w tym regionie.
Kurtyny powietrzne WING zapewnią czyste i świeże powietrze wewnątrz obiektu
W sytuacji szybko zmieniającej się pogody oraz „słynnego” pekińskiego smogu, projektanci zdecydowali się wyposażyć lotnisko w zestaw kurtyn powietrznych - dla zapewnienia korzystnych i stabilnych warunków termicznych na terenie obiektu. Kurtyny tworzące pionowy strumień powietrza nie dopuszczają do mieszania się powietrza wewnętrznego oraz zewnętrznego, czym, w znacznym stopniu niwelują straty ciepła oraz zmniejszają stopień zanieczyszczenia powietrza.
Wysokie oczekiwania projektantów zdeterminowały wybór partnera biznesowego - projektanci zdecydowali się na podjęcie współpracy z firmą VTS, będącą jednym z największych graczy na rynku HVAC. Kurtyny powietrzne WING zostały wybrane ze względu na ich wysoką wydajność i jakość wykonania. 298 sztuk kurtyn przypominających swoim wyglądem skrzydło samolotu zostało dostarczone i zamontowane na terenie lotniska.
Nagrzewnice VOLCANO na straży optymalnej temperatury
Wodne nagrzewnice powietrza VOLCANO zostały zastosowane w projekcie celem utrzymania optymalnej temperatury wewnątrz obiektu, niezależnie od dynamicznie zmieniających się warunków zewnętrznych. Prosta, lecz niezwykle skuteczna konstrukcja VOLCANO jest w stanie zapewnić komfortowe warunki nawet w czasie surowej zimy.
162 nagrzewnice pozwolą władzom lotniska obniżyć koszty ogrzewania w stosunku do tradycyjnych rozwiązań. Oba urządzenia z portfolio VTS swoim futurystycznym wyglądem świetnie wkomponują się w wystrój nowo wybudowanego lotniska.
Oszczędność energii
Wielki wpływ na wybór produktów VTS miał fakt, iż spośród produktów dostępnych na rynku tylko VOLCANO i WING są w stanie sprostać wysokim wymaganiom technicznym projektantów lotniska. Urządzenia wyposażone w nowoczesne silniki EC pozwalają na zredukowanie kosztów energii elektrycznej, co ma ogromne znaczenie, gdy wziąć pod uwagę, że lotnisko funkcjonuje bez przerwy, całodobowo, o każdej porze roku. Zaprezentowane przez VTS w 2017 roku energooszczędne silniki EC stały się technologicznym krokiem w przód i szybko zjednały sobie konsumentów ceniących możliwość zmniejszenia kosztów eksploatacji nawet o 50%.
Współpraca z BMS
Silnik EC jest atrybutem wyróżniającym VTS na tle konkurencji, ale kluczowym czynnikiem mającym wpływ na wybór urządzeń WING i VOLCANO jest także możliwość współpracy z systemem BMS.
BMS (System zarządzania budynkiem) to zautomatyzowany system komputerowy zainstalowany w budynku i umożliwiający zdalną kontrolę urządzeń, i zmianę ich parametrów pracy. System ten jest coraz częściej stosowany w progresywnej i szybko rozrastającej się infrastrukturze w Chinach. Wszystkie urządzenia VOLCANO i WING są sterowane z jednego miejsca, co pozwala na szybki podgląd i zmianę parametrów cieplnych panujących na terenie obiektu.
Z chwilą otwarcia, port lotniczy Pekin-Daxing stanie się nie tylko największym i najnowocześniejszym węzłem komunikacyjnym, ale też na długo stanie się technologicznym wzorem do naśladowania dla wszystkich przyszłych projektów powstających na całym świecie.