Kotły gazowe - kiedy wzywać serwisanta?
Choć gazowe kotły kondensacyjne nie należą do grupy urządzeń często ulegających awariom, to i w ich wypadku zdarzają się mniejsze lub większe usterki. Podpowiadamy, w jakich wypadkach powinniśmy wezwać serwisanta.
Wiemy już, że według prawa budowlanego powinniśmy przynajmniej raz na dwa lata dokonywać przeglądu stanu kotłów o nominalnej wydajności ponad 100 kW i najmniej raz na cztery lata kontrolować efektywność energetyczną i sprawność techniczną kotłów o nominalnej wydajności 20-100 kW. Dobrze jest też wykonać przegląd urządzenia po sezonie grzewczym lub przed jego rozpoczęciem. Powinien być on przeprowadzony przez serwisanta z autoryzowanego serwisu lub przeszkolonego instalatora.
Czas wezwać serwis do kotła gazowego
Może się zdarzyć, że poza wskazanymi przeglądami, gazowy kocioł kondensacyjny nie działa prawidłowo. Niektóre problemy możemy rozwiązać sami, a sposób ich naprawy ujęty jest w instrukcji obsługi do samodzielnego zrobienia. W pozostałych przypadkach należy wezwać serwis.
Usterki mogą wynikać, np.:
- z dłuższej przerwy w użytkowaniu urządzenia;
- kocioł może się nie włączać ze względu na brak zasilania w gniazdku elektrycznym, warto wtedy też sprawdzić bezpiecznik w kotle.
Jeśli chodzi o kotły dwufunkcyjne może się zdarzyć, że:
- kocioł pracuje w przypadku poboru ciepłej wody, ale nie włącza się w funkcji centralnego ogrzewania, np. z powodu braku minimalnego odbioru ciepła. Spowodowane jest to przez zakręcone zawory lub też instalacja jest zapowietrzona;
- urządzenie nie włączy się też ze względu na nieresetowalny kod usterki lub brak wody w instalacji;
- problem w działaniu kotła gazowego może też sprawiać temperatura panująca w pomieszczeniach tj. zbyt zimno lub ciepło.
Z kolei kiedy urządzenie nie dogrzewa lub przegrzewa mieszkanie, powinniśmy zmienić zadaną temperaturę.
Aby uniknąć większości problemów z kotłami gazowymi, wystarczy stosować się do zaleceń zawartych w instrukcji obsługi, a także zlecając coroczny przegląd urządzenia.