Warszawa Zachodnia - węzeł przesiadkowy bez barier
PKP Polskie Linie Kolejowe i Tramwaje Warszawskie podpisały porozumienie w sprawie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego Warszawa Zachodnia. Stacja będzie miała całkowicie zadaszone perony, podziemną przestrzeń pasażerską na poziomie -1 oraz przystanek tramwajowy na poziomie -2. Obiekt ma być funkcjonalny i pozbawiony barier architektonicznych.
Wspólna realizacja inwestycji spółek PKP Polskie Linie Kolejowe i Tramwaje Warszawskie obejmie budowę podziemnego przystanku tramwajowego oraz wykonanie konstrukcji dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Przystanek będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa.
Projekt przebudowy stacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych za ponad 11 mln zł wykonuje firma Torprojekt. Planowany termin zakończenia prac to pierwsza połowa 2019 r. W II połowie 2019 r. przewiduje się rozpoczęcie robót budowlanych. Zakończenie inwestycji założono w II połowie 2022 r.
Budowa węzła przesiadkowego na Warszawie Zachodniej, największej stacji kolejowej w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego, w przyjazny i wygodny dla pasażerów sposób zintegruje szynową komunikację miejską z koleją. To ważny element realizacji długofalowej strategii Tramwajów Warszawskich, której celem jest dalszy rozwój nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji tramwajowej w stolicy. Cel ten jest zbieżny ze strategią Warszawy, która zakłada priorytet dla komunikacji szynowej, w tym rozbudowę i modernizację tras tramwajowych - mówi Wojciech Bartelski, prezes zarządu spółki Tramwaje Warszawskie.
Na stacji Warszawa Zachodnia powstaną nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Na każdym będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. PLK wybudują dodatkowy peron od strony Tunelowej. Całą halę peronową przykryje dach. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach. Całkowicie zmieni się przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Świetliki umieszczone w konstrukcji peronów zapewnią naturalne światło.
Warszawa Zachodnia to największa stacja kolejowa w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego. W dobie obsługuje około 1000 pociągów. Nowa Zachodnia będzie dostosowana do rosnącego zainteresowania pasażerów. Zmienią się tory oraz system sterowania ruchem kolejowym. W ramach modernizacji linii średnicowej trasa od Warszawy Zachodniej do Wschodniej będzie przystosowana do większej liczby pociągów. Planowane jest dogodne przejście z peronu 9 Warszawy Zachodniej (obecny peron 8) do pozostałej części stacji.