W Gdyni powstanie woonerf
Gdynia ogłosiła przetarg na przebudowę ulicy Abrahama, w której powstanie przyjazna mieszkańcom przestrzeń rekreacyjna i tym samym pierwszy w mieście woonerf. Jest to jeden ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego.
Pierwotny projekt inwestycji został przygotowany w ramach konkursu dla młodych architektów, a następnie poddany pod konsultacje społeczne z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Wnioski z tych spotkań były podstawą do stworzenia, przez współpracujące w konsorcjum firmy NANU Architektura i A2P2 Architecture & Planning, projektu budowlanego dla wykonawców inwestycji. Przetarg na budowę został już ogłoszony, Zarząd Dróg i Zieleni czeka na oferty jeszcze do 27 lipca. Prace budowlane mogłyby zacząć się jeszcze w sierpniu i potrwają około trzech, czterech miesięcy, przebudowa może zakończyć się już pod koniec roku.
Woonerf z definicji to ulica współdzielona przez pieszych, kierowców aut i rowerzystów. Zachęcająca do rekreacji dzięki przyjaznej małej architekturze, zieleni oraz dobremu oświetleniu. Ideą takich przestrzeni jest także likwidacja barier architektonicznych i tym samym otwarcie ich dla jak najszerszej grupy mieszkańców. I taka wizja ulicy Abrahama, na odcinku od ul. Batorego do ul. 10 Lutego, przekonała blisko 1500 gdynian, którzy oddali na nią głos w Budżecie Obywatelskim 2016.
Ulica Abrahama na odcinku od ul. Batorego do ul. 10 Lutego stanie się strefą współdzieloną przez pieszych, rowerzystów i kierowców aut. Ruch samochodów dopuszczony w centralnej części woonerfu w ruchu jednokierunkowym do ul. Batorego, natomiast piesi i rowerzyści będą poruszać się tamtędy bez ograniczeń. Do wizyty w tym miejscu będzie zachęcać atrakcyjna mała architektura, w tym m.in. ławki, stojaki rowerowe, zieleńce oraz przyjemne oświetlenie w formie parkowych latarni, oraz dekoracyjnego podświetlenia drzew. W celu likwidacji barier architektonicznych zrównany zostanie poziom jezdni i chodników, jedno z łącznie siedmiu pozostawionych tam miejsc parkingowych zaprojektowane zostało z myślą osobach niepełnosprawnych, a jedno – o dostawach. Przygotowanie inwestycji wymagało opracowania m.in. zmian geometrii drogowej i dotychczasowej sieci kanalizacji deszczowej, aby zapewnić skuteczny odpływ wody po opadach deszczu. Konieczne było także zaprojektowanie przebudowy części wodociągu, który powstawał w latach 30. ubiegłego wieku oraz ułożenia nowej podziemnej sieci energetycznej.