Transformacja cyfrowa w budownictwie: oszczędność czasu, kosztów i droga do czystszego powietrza
Jedna procedura budowlana generuje aż 22,5 ton papieru – mówi Dorota Cabańska z GUNB. Serwis e-Budownictwo, którego nowa wersja została uruchomiona 1 października 2021 r., umożliwi inwestorom m.in. wypełnienie i złożenie w formie elektronicznej 23 wniosków związanych z procesem budowlanym, przesłanie projektu budowlanego w formie cyfrowej, prowadzenie elektronicznego dziennika budowy, a nawet zamówienie wizyty kominiarza.
Nowe e-usługi i wyzwania związane z transformacją cyfrową w budownictwie były przedmiotem środowej konferencji online z cyklu Idea Rozwoju Twojego Biznesu, zorganizowanej przez PARP we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Podczas konferencji eksperci z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (GUNB) wyjaśniali wątpliwości związane z digitalizacją branży budowlanej.
W procedurach budowlanych wymagane są ogromne ilości dokumentów – jedno pozwolenie na budowę generuje średnio aż 22,5 ton papieru. Dlatego dla inwestorów, architektów, wykonawców, pracowników nadzoru budowlanego i samorządowców GUNB przygotował autoryzowany serwis internetowy e-Budownictwo, w którym znalazły się m.in.: generator 23 wniosków, elektroniczny dziennik budowy, elektroniczna książka obiektu czy centralny rejestr uprawnień budowlanych.
Liderem transformacji cyfrowej w budownictwie jest Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, którego misją jest przyspieszenie i ułatwienie zarówno inwestorom, jak i urzędnikom, przeprowadzenia postępowania administracyjno-budowlanego.
„Uruchomiliśmy narzędzia i kanały komunikacji, żeby zminimalizować ilość wizyt w urzędach, wręcz je zniwelować. Serwis e-Budownictwo to ogromna oszczędność czasu i kosztów. Wszystkie 23 formularze w zakresie procedur budowlanych można zrealizować całkowicie online, a cyfrowy projekt budowlany pozwala na odciążenie zarówno inwestorów, jak i urzędów – bo zdigitalizowane projekty budowlane będą archiwizowane na nośnikach cyfrowych, bez konieczności magazynowania ich na półkach” – wyjaśniła Dorota Cabańska, p.o. Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, GUNB.
Dorota Cabańska wskazała, że z punktu widzenia ochrony środowiska istotną zmianą jest wprowadzenie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków - prostej deklaracji zawierającej informacje dotyczące źródła ogrzewania i paliwa do tego celu stosowanego, którą powinien złożyć każdy właściciel czy zarządca budynku. Dostęp do tej ewidencji zapewnia serwis e-Budownictwo.
„Celem powstania Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków jest poprawa jakości powietrza. Właściciele, zarządcy budynków wskażą, gdzie znajdują się kopciuchy, żeby gminy mogły kreować politykę niskoemisyjną, przeznaczać odpowiednie środki na termomodernizację czy wymianę pieców” – podkreśliła Dorota Cabańska i dodała, że zebrane w ramach CEEB dane to również korzyść dla obywateli, którzy w ten sposób mogą otrzymać uproszczony audyt termomodernizacyjny.
„Na dzisiaj mamy 325 tys. danych z aplikacji. Składanie deklaracji w CEEB jest proste i intuicyjne, wystarczy zalogować się do aplikacji ZONE, kliknąć kafelek >>złóż deklarację<< i zostaniemy przekierowani do profilu zaufanego, gdzie możemy zostać zweryfikowani” – wyjaśnił Maciej Thel, naczelnik wydziału ds. CEEB, GUNB.
Aplikacja ZONE to funkcjonalny system e-usług, w ramach którego będzie można również zamówić online np. przegląd kominiarski czy audyt termomodernizacyjny.
Dużym ułatwieniem dla inwestorów, architektów i projektantów jest e-CRUB - Centralny System Uprawnień Budowlanych, wyszukiwarka publiczna dysponująca danymi niemal 15 tys. wykonawców zweryfikowanych pod kątem zdanych egzaminów i uzyskanych uprawnień.
Dziennik budowy jest jednym z najważniejszych dokumentów dokumentacji budowlanej i podstawowym narzędziem dla kierownika budowy, projektanta, nadzoru inwestorskiego. Powinien być prowadzony w określony sposób i przechowywany w bezpiecznym miejscu. Cyfrowy dziennik budowy będzie od przyszłego roku dostępny na stronie serwisu e-Budownictwo, również jako aplikacja mobilna.
„Można będzie załączyć dowolny plik z placu budowy, z telefonu – jako potwierdzenie stanu faktycznego. To jest bardzo przejrzyste i funkcjonalne” – zaznaczył Tomasz Saciłowski, główny specjalista w Wydziale Usług Cyfrowych w Budownictwie.
„Dzięki transformacji cyfrowej w budownictwie podstawowymi narzędziami na placu budowy będą poziomica i smartfon. Zamiast wizyty w urzędzie wystarczy zdjęcie, krótki opis i wysłanie tego online i nie trzeba będzie zmieniać zabłoconych kaloszy” – podsumowała Dorota Cabańska.
Cykl bezpłatnych webinariów „Idea Rozwoju Twojego Biznesu” wystartował 15 września. W spotkaniach, które potrwają do grudnia 2021 r., eksperci dzielą się z przedsiębiorcami wiedzą i praktycznymi wskazówkami na temat korzystania z rozwiązań osłonowych dla firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
Szczegółowy program webinariów oraz link do transmisji online znajduje się na stronie www.parp.gov.pl/idearozwojubiznesu
Konferencje, które już się odbyły można obejrzeć na kanale YouTube Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Źródło informacji: PAP MediaRoom