Aorta warszawska, czyli ogród w centrum stolicy
Na konkurs tzw. aorty warszawskiej wpłynęło aż 18 prac. Sąd konkursowy zdecydował o przyznaniu czterech nagród, wygrała koncepcja aranżacji zieleni przygotowana przez zespół Pniewski Architekci z Gdyni.
Zadanie dotyczyło aranżacji zieleni na obszarze znajdującym się po południowej stronie Pałacu Kultury i Nauki, pomiędzy ul. E. Plater, Al. Jerozolimskimi i ul. Marszałkowską. Projektanci mieli też w swoich pracach uwzględnić szereg aspektów przestrzennych, funkcjonalnych i architektonicznych, gdzie najwyżej oceniana były spójność i harmonijność proponowanych rozwiązań.
– To bardzo specyficzna przestrzeń. Wokół znajduje się wiele objętych ochroną obiektów. Dlatego też chciałam w pracę sądu zaangażować jak najwięcej osób, które mogłyby coś wnieść do obrad. Zadanie było trudne. Ocenialiśmy 18 prac, a obrady trwały kilka dni – mówiła Marlena Happach, przewodnicząca sądu konkursowego i dyrektor Biura Architektury i Panowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.
Wymogi wypełniły cztery prace. Sąd konkursowy zdecydował o przyznaniu jednego wyróżnienia, ex aequo dwóch miejsc trzecich i zwycięstwa. Za najlepszą pracę jury uznało projekt firmy Pniewski Architekci z Gdyni. Zwycięzca konkursu otrzymał nagrodę w wysokości 30 000 zł. Jak podkreślili sędziowie, nagrodę przyznano za całościową i konsekwentnie zaprojektowaną wizję ogrodu w centrum miasta. Praca konsekwentnie, we właściwej skali, kształtuje przestrzeń głównej alei pomiędzy rondem Dmowskiego a Dworcem Centralnym z uwzględnieniem formalnego i funkcjonalnego kontekstu miejsca. Poprzez umiejętną interpretację idei projektu z budżetu partycypacyjnego „Morze róż” wzmocniona została czytelność układu poprzez obudowę głównej alei komponowaną roślinnością. Wprowadzone środki przestrzenne podkreślają skalę układu oferując jednocześnie przestrzenną kameralność. Przyjęta formuła uwzględnia znaczenie tego miejsca w skali miasta i odwołuje się w swojej symbolice do konkursowej „aorty”. Sędziowie przygotowali również zalecenia pokonkursowe: „Praca odwołuje się do archetypu zamkniętego ogrodu, jednak w dalszej pracy nad projektem, zaleca się by ramy lustrzane zostały tylko jako akcentujące elementy wystroju ogrodowego, a nie elementy tworzące ciągłe zamknięcia. Ze względów funkcjonalnych i użytkowych zaleca się weryfikację propozycji wprowadzenia ruchomych ławek w poprzek osi PKiN oraz odejście od idei ram wystawienniczych wzdłuż osi”.
Wyróżnienie zdobyła praca przygotowana przez firmę BudCud Mateusz Adamczyk, pierwsze trzecie miejsce zajął projekt S&P Architektura Krajobrazu, drugie trzecie miejsce przypadło znanej z projektu zieleni na bulwarach wiślanych pracowni RS Architekci.