Polsko-Arabskie Forum w Dubaju okazją do zacieśnienia współpracy
Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Kuwejt już w tej chwili są dla Polski ważnymi partnerami gospodarczymi. Na ekspansję na tamtejszym rynku zdecydowało się wiele dużych polskich marek, w tym m.in. Komputronik, CCC, Inglot, Comarch i Mokate. Rząd chce jednak wzmocnić współpracę z Bliskim Wschodem. Temu właśnie ma służyć zaplanowane na 6 grudnia Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które odbędzie się w ramach targów Expo 2020 w Dubaju. Polskie firmy będą miały na nim możliwość nawiązania współpracy z nowymi partnerami gospodarczymi.
– Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze jest doskonałą okazją do zaprezentowania polskich osiągnięć. Wezmą w nim udział przedstawiciele biznesu, przedstawiciele władz Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz eksperci. W planach są m.in. różnego rodzaju panele dyskusyjne. Jednocześnie będzie to doskonała okazja do indywidualnych spotkań, podczas których planowane jest podpisywanie umów dwustronnych – mówi agencji Newseria Biznes Izabela Fiszer, zastępca dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.
Zaplanowane na 6 grudnia br. Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze, które będzie kulminacyjnym momentem udziału Polski w Expo 2020, odbędzie się po raz pierwszy w historii stosunków Polski z państwami tego regionu. Ma posłużyć jako platforma prezentacji wzajemnej oferty biznesowej i nawiązania współpracy z partnerami gospodarczymi z krajów arabskich.
Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, uczestniczące w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju, mogły pozyskać na ten cel dofinansowanie z PARP w ramach konkursu Go to Brand. Wnioski o takie wsparcie – finansujące udział w targach i dodatkowe działania promocyjne, ale również koszty usług doradczych związanych z przygotowaniami do wejścia na rynek krajów Zatoki Perskiej – złożyło w sumie 430 polskich firm.
– Ideą konkursu było stworzenie możliwości wzmocnienia kontaktów gospodarczych Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz krajów regionu Zatoki Perskiej. Mówimy tutaj o Arabii Saudyjskiej, Katarze, Kuwejcie, Omanie i Bahrajnie – mówi Izabela Fiszer.
Raport „30 lat polskiego eksportu” opracowany przez KUKE i SpotData wskazuje, że w latach 2001–2020 wartość eksportu towarów do wszystkich krajów Bliskiego Wschodu zwiększyła się z ok. 0,5 do 5,1 mld dol., a ich udział w polskim eksporcie wzrósł z 1,2 do 2,2 proc. To jednak wciąż mniej niż udział na przykład Węgier (2,5 proc.), a nasze rynki i potencjał są nieporównanie większe.
Największym partnerem Polski w handlu z krajami Zatoki Perskiej jest Arabia Saudyjska. Jak podaje KUKE za GUS, w 2020 roku wartość eksportu do tego kraju wyniosła ok. 1 mld dol. Następne w zestawieniu są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Według NBP na koniec 2020 roku łączna wartość polskich inwestycji bezpośrednich w ZEA była szacowana na 264 mln dol. Na tamtejszym rynku prężnie działają polskie przedsiębiorstwa m.in. z branży naftowo-gazowej, budowlanej, instalacyjnej, informatycznej, usług geodezyjnych, meblowej, kosmetycznej, sprzętu medycznego, luksusowych jachtów czy opakowań metalowych. Na ekspansję w Emiratach zdecydowało się wiele dużych, polskich marek, w tym m.in. Komputronik, Cobex Polska, CCC, Inglot, Multidekor, Comarch i Mokate. Dane GUS pokazują, że od stycznia do sierpnia tego roku w polsko-emirackich obrotach handlowych odnotowano tendencję zwyżkową (o 16 proc. r/r), a ich wartość przekroczyła 560 mln dol.
W całym 2020 roku zwiększyły się również obroty handlowe między Polską i Kuwejtem, których wartość wyniosła 115 mln dol. (wzrost o 27 proc. w stosunku do 2019 roku). Tradycyjnie główną pozycję stanowiły artykuły rolno-spożywcze, które mają 43-proc. udział w eksporcie. Z kolei import z Kuwejtu to głównie tworzywa sztuczne i wykonane z nich wyroby.
– Budując program promocji, skupiono się na kilkunastu branżach, które są najbardziej perspektywiczne i rozwojowe. W części z nich – takich jak moda czy IT – polscy przedsiębiorcy odnoszą sukcesy na wielu rynkach zagranicznych i spodziewamy się, że przełoży się to również na kraje Zatoki Perskiej. Dla innych – takich jak ochrona środowiska czy energetyka – jest to natomiast dopiero początek drogi – mówi ekspertka PARP.
Wśród beneficjentów programu Go to Brand są projektantka Dorota Goldpoint, klinika stomatologiczna Furyk Clinic, firma Kryształowy Świat, która zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem specjalistycznych instalacji solnych wspomagających leczenie chorób górnych dróg oddechowych, czy PPH BIM, producent kosmetyków kolorowych i pielęgnacyjnych
– W ramach konkursu Go to Brand Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości finansuje m.in. udział w Polsko-Arabskim Forum Gospodarczym, koszty organizacji stoiska targowego na wydarzenia, które są wskazane w tym programie promocji. Przedsiębiorca ma również możliwość wzięcia udziału w misji wyjazdowej, której koszty są również przez PARP dofinansowywane, oraz realizacji działań promocyjnych w ogólnym ujęciu. Mówimy tutaj zarówno o formach tradycyjnych, jak np. katalogi, jak również promocji w kanałach elektronicznych – wymienia zastępca dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.
Wystawa Światowa Expo 2020 w Dubaju – przełożona o rok ze względu na pandemię koronawirusa – została otwarta dla gości z początkiem października. Uczestniczy w niej ponad 200 państw, organizacji międzynarodowych, firm i instytucji. To pierwsza wystawa światowa w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki i po raz pierwszy w historii tego wydarzenia każdy kraj ma własny pawilon. Impreza potrwa pół roku (do końca marca 2022 roku) i szacuje się, że w tym czasie odwiedzi ją nawet 25 mln ludzi. Licznymi atrakcjami ma przyciągnąć ich także polski pawilon, którego hasłem przewodnim jest: „Poland. Creativity inspired by nature”.
– Światowe wystawy Expo w Dubaju to doskonała okazja do promocji Polski w wielu dziedzinach. Przez sześć miesięcy trwania wystawy odbędzie się blisko tysiąc wydarzeń, a najważniejsze z nich to Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze i Dzień Polski, organizowane 6 i 7 grudnia – mówi Izabela Fiszer.