Klimatyzatory dla architektów wnętrz 2024
Wiadomości 25 sty 2018
Polskie firmy śmiało działają na rynkach zagranicznych jednak potrzebują wsparcia w dalszej ekspansji

Polska gospodarka w znacznej mierze przyczynia się do rozwoju eksportu oraz inwestycji zagranicznych polskich przedsiębiorstw. Wartość eksportu na poziomie 183 miliardów daje Polsce 8 miejsce w Unii Europejskiej i 21 miejsce na świecie w rankingu eksporterów.

Obecność polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej jest niewątpliwym powodem do radości, ale dużo pozostaje do zrobienia w kwestii kierunków i zróżnicowania naszego eksportu. Warto poprawić jakość eksportu i zwiększyć jego zasięg ponieważ około 80% naszego eksportu trafia na rynek Unii Europejskiej.

Polscy eksporterzy powinni poszerzyć horyzonty i otworzyć sie na nowe rynki takie jak: Ameryka Północna, Ameryka Południowa i Azja. Są to rynki, gdzie gospodarka rozwija się bardzo dynamicznie i warto ten trend mądrze wykorzystać.

Eksperci zauważają, że firmy z dystansem podchodzą do tematu odległej ekspansji z racji zwiększonego ryzyka jakie za sobą niesie eksport do odległych destynacji. 

Wysoka konkurencyjność polskich przedsiębiorstw

Widać zatem, że polskie przedsiębiorstwa coraz aktywniej wchodzą na rynki zagraniczne i to w różnym zakresie.

Po pierwsze traktują rynki zagraniczne jako rynki zbytu, czyli w aktywny sposób stają się uczestnikami tego międzynarodowego obiegu towarów. Po drugie, jak wiemy, z sukcesem przyjmują biznesy, które były biznesami zagranicznymi. Dużo więc pracy zostało już wykonane. Dlatego że mamy tę unikalną sytuację, że Polska cały czas jest beneficjentem, akurat w tym zakresie, dwóch bardzo mocnych silników napędowych. Jednym jest to, że mamy duży lokalny rynek, który pozwala polskim przedsiębiorcom osiągnąć skalę, która potem daje możliwość pójścia o krok dalej i wychodzenia na rynek międzynarodowy. Druga rzecz to wysoka konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, która jest funkcją tego, że mamy relatywnie niższe koszty pracy, ale mamy także taki genotyp przedsiębiorczości, który w Polsce dalej funkcjonuje i też powoduje, że jest u nas większy głód sukcesu niż u przedsiębiorców zagranicznych, którzy o wiele dłużej są już obecni na arenie międzynarodowej. Te dwa główne silniki pozwoliły już dzisiaj polskim przedsiębiorcom w aktywny sposób wyjść poza naszą granicę – uważają eksperci.

Polskie firmy świetnie wykorzystują swoją niszę rynkową, zauważa z kolei Wojciech Hann, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego. Szukają okazji, szukają możliwości ekspansji w 100, albo i więcej kierunkach geograficznych – zauważa ekspert. Niewątpliwie jednak wyzwaniem jest to, że polski eksport ciągle jest eksportem nisko przetworzonym. Udział wysokich technologii to ok. 8 proc. Ten udział będzie musiał rosnąć z czasem – dodaje.

Choć zatem polscy eksporterzy, a także inwestorzy są coraz bardziej obecni na zagranicznych rynkach, to jednak nadal, jak przyznaje również Arkadiusz Pączka z Pracodawców RP, barier tej ekspansji nie brakuje, a jedna z większych dotyczy biurokracji.

Jest to obszar, który dla przedsiębiorców ma duże znaczenie, czyli wszelkie informacje dotyczące znajomości przepisów prawnych na danym rynku, cła, kwestie finansowe czy różnice kursowe. Mieliśmy przykłady strat związanych z tym obszarem. Trzeci obszar to zaufany partner strategiczny po drugiej stronie. Następny obszar to nakłady na marketing i na promocję polskich produktów na danym rynku. To jest bardzo istotne. Kolejny obszar to na pewno kadra. Specyfika danego rynku wymaga jego znajomości. Tak więc zaufana kadra, kadra kierownicza ma bardzo duże znaczenie. Obszarem istotnym jest też kwestia wsparcia polskich instytucji rządowych, takich jak Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, czy Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Są to elementy, które mają pomagać polskim przedsiębiorcom. Pamiętajmy także o tym, że biznes między sobą wymienia informacje, jak już dana firma wejdzie na rynek, czyli ta kooperacja polskich firm także w jakimś stopniu odbywa się na danych rynkach. Kwestie związane z zasadami wsparcia inwestycyjnego i wsparcia finansowania to także element, który jest bardzo ważny dla przedsiębiorców i który ma bardzo duże znaczenie dla dalszej ekspansji firm – wymienia ekspert.

Do barier, jakie napotykają polscy przedsiębiorcy w ekspansji zagranicznej, Wojciech Hann dodaje brak odpowiedniej wiedzy.  Na pewno taką barierą jest wiedza, informacja, zrozumienie innych rynków, odpowiedzenie sobie na pytanie nie tylko, czy, ale i jak, i dla kogo, i co konkretnie możemy robić, aby uzyskać zakończony sukcesem proces eksportu czy ekspansji.

 

Mamy całą paletę produktów, które służą wsparciu polskich eksporterów. To są produkty ubezpieczeniowe, to są również gwarancje. Polska firma, która myśli o współpracy z jakimś rynkiem zagranicznym, ma utrudniony dostęp do informacji chociażby o swoim kontrahencie. Z tym problemem możemy wygrać, udzielając ubezpieczenia. Ale ubezpieczenie to nie tylko produkt na wypadek, gdy polski eksporter obawia się o płatności swojego kontrahenta, ale to jest również weryfikacja tego kontrahenta zagranicznego. KUKE po 26 latach obecności na różnych rynkach zagranicznych w ponad 100 krajach świata zebrała już solidną bazę danych dotyczącą zagranicznych kontrahentów .

Jak podkreśla jednak Piotr Stolarczyk, KUKE wsparcie eksportu rozumie jednak szerzej niż oferowanie przedsiębiorcom produktów ubezpieczeniowych.

- Oferujemy również usługi doradcze. Często te struktury, czy kontrakty eksportowe, które są zawierane przez polskie firmy, są niestandardowe, wymagają połączenia różnych produktów, nie tylko ubezpieczeniowych, ale również bankowych. W ramach produktów bankowych nie tylko mówimy o kredytach, ale również o instrumentach kapitałowych – zaznacza wiceprezes KUKE. Jak dodaje Andrzej Kopyrski, polskie firmy w zagranicznej ekspansji mogą liczyć zatem na wsparcie banków, polegające nie tylko na udzielaniu kredytów.

Staramy się wspierać finansowo przedsiębiorstwa w ich ekspansji zagranicznej. Bank to jednak nie tylko kredyt, ale również doradztwo, promowanie firm za granicą i identyfikacja potencjalnych celów, potencjalnych firm do przejęcia – zwraca uwagę wiceprezes Pekao S.A.

Fundusz Ekspansji Zagranicznej

Również BGK jest otwarty na współpracę z innymi bankami, również komercyjnymi, w celu wsparcia ekspansji polskich przedsiębiorców.

BGK oferuje przedsiębiorcom również wsparcie w zakresie fuzji, przejęć, dodaje Wojciech Hann.

  • Fundusz Ekspansji Zagranicznej to jest ta instytucja, która jest w stanie w sposób przyjazny i na udziały mniejszościowe do 49 proc. objąć udziały w przedsiębiorstwie, czy też w spółce specjalnego przeznaczenia, której zadaniem byłoby prowadzenie ekspansji zagranicznej, co pozwala na radykalne zmniejszenie ryzyka ze strony polskiego inwestora - wyjaśnia wiceprezes BGK.

Ważne również wsparcie lokalne

Jak podkreśla Marcin Petrykowski, równie ważne jest wsparcie przedsiębiorców w kraju, zapewnianie im jak najlepszych warunków rozwoju w Polsce, aby następnie mogli rozwijać swoje skrzydła za granicą.

Jak pokazują zaś badania przeprowadzone przez firmę EY, 80 proc. firm prowadzi działalność międzynarodową, a dla 2/3 rozwój eksportu jest priorytetem.

Sylwia Zadrożna, Anna Wiśniewska

PolskieRadio