Miliard euro na projekty „ostatniej mili”
Panattoni Europe zapowiada inwestycje o wartości w 1,2 miliarda euro w projekty City Logistics – obiekty zlokalizowane w granicach miast. Już teraz w Polsce w trakcie realizacji są cztery parki o wartości 65 mln euro, a najnowszy - City Logistics Warsaw ma już pierwszego najemcę.
Oprócz budowy nowoczesnych hubów dystrybucyjnych Panattoni Europe rozwija koncepcję mniejszych obiektów zlokalizowanych na obrzeżach miast - City Logistics Parks. Projekt Panattoni jest realizowany na terenie Europy i wpisuje się w etap „ostatniej mili” przeznaczony głównie dla zamówień internetowych. W Polsce deweloper wystartował właśnie z czwartym projektem - City Logistics Warsaw o powierzchni 26 tys. mkw., a jego pierwszym najemcą został supermarket online Frisco.pl. Pozostałe City Logistics Parks - City Logistics Wrocław I, Łódź I oraz Warsaw Airport są w trakcie realizacji, a ich wynajem plasuje się na poziomie 60 proc. W nowy koncept deweloper zainwestował dotychczas 65 mln euro. W przyszłości wartość ta wzrośnie do 1,2 miliarda euro i będzie dotyczyła rynków również w Niemczech, w Wielkiej Brytanii oraz w Czechach.
- Jeszcze w tym roku zrealizujemy ok. 150 000 mkw. w ramach City Logistics Parks skupiając się na rynku w Polsce. Rozszerzenie oferty o obiekty zlokalizowane w granicach miast w Niemczech, w Wielkiej Brytanii i w Czechach planujemy na przełom 2018/2019 roku, przeznaczając na to rocznie 400 mln euro, co w perspektywie najbliższych 3 lat wyniesie 1,2 miliarda euro - zapowiada Robert Dobrzycki, Chief Executive Officer Europe, Panattoni Europe.
Najnowsza inwestycja City Logistics Warsaw o powierzchni 26 tys. mkw., znajduje się w przemysłowej części warszawskich Bielan, na ul. Estrady. Obiekt dedykowany jest najemcom obsługującym stolicę, zwłaszcza realizujących zakupy w Internecie.
W City Logistics Warsaw firma Frisco.pl wynajęła 11 tys. mkw. – niewiele ponad 800 mkw. przeznaczone zostanie na powierzchnię socjalno-biurową, zaś pozostałe ponad 10 tys. mkw. to dostosowany do branży FMCG magazyn obsługujący zamówienia internetowe. Znajdą się w nim wydzielone powierzchnie przeznaczone na chłodnię i mroźnię, a także składowanie towarów suchych. Cały obiekt wyposażony będzie w oświetlenie LED, zaś powierzchnia najmu Frisco.pl poddana zostanie wdrożeniu systemu HACCP. Ma on na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności przez identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń z punktu widzenia wymagań zdrowotnych żywności. Na potrzeby najemcy inwestycja będzie wyposażona również w rampę dla samochodów dostawczych oraz parking na 162 miejsca postojowe. Firma wprowadzi się do obiektu już pod koniec roku.
- Na decyzję o inwestycji wpływ miał przede wszystkim dynamiczny wzrost skali naszego biznesu w ostatnich latach, a także ogromny potencjał rozwoju całego rynku e-grocery w Polsce. Już co 7 polski internauta regularnie robi zakupy spożywcze online, a wg prognoz rynek ten będzie rósł w tempie 15-20% rocznie. Perspektywiczne działania oraz innowacje pozwolą nam konsekwentnie poszerzać skalę biznesu, dlatego nasz nowy magazyn wykorzystywać będzie najnowocześniejsze rozwiązania branżowe i logistyczne - przekonuje Grzegorz Bielecki, członek zarządu Frisco.pl.