fot. LG
Podczas konferencji prasowej w LG Sciencepark w Korei Południowej, LG Electronics (LG) zaprezentowała strategię rozwoju ES Company, której celem jest osiągnięcie pozycji globalnego dostawcy rozwiązań HVAC do 2030 roku. Firma zamierza zwiększać przychody z działalności B2B w sektorze przemysłowym i komercyjnym, w tym w obszarze chłodzenia centrów danych AI, oraz rozwijać zlokalizowane rozwiązania grzewcze i chłodnicze. W ramach strategii „3B” (Buduj, Pożyczaj, Kupuj), LG planuje kolejne przejęcia, które mają wzmocnić jej możliwości technologiczne i rozszerzyć ofertę. LG zakłada, że do 2030 r. przychody z działalności HVAC osiągną 14,5 mld USD.
Rozwój w sektorze przemysłowym i wzrost zapotrzebowania na chłodzenie centrów danych
Firma rozszerza działalność B2B, dostarczając systemy chłodzenia (chiller) dla centrów danych i obiektów komercyjnych. Przewiduje się, że globalny rynek agregatów chłodniczych osiągnie wartość 12 mld USD do 2027 roku. LG planuje osiągnąć 720 mln USD przychodów w tym obszarze w ciągu dwóch lat.
Oferta obejmuje technologie chłodzenia dla centrów danych, m.in. systemy cieczy chłodzącej do bezpośredniego chłodzenia chipów serwerowych, chłodzenie powietrzne z wykorzystaniem agregatów chłodniczych oraz rozwiązania zgodne z zasilaniem prądem stałym. W 2025 roku LG prognozuje ponad trzykrotny wzrost zamówień w tym segmencie.
Aby opracować rozwiązania dla centrów danych AI, LG uruchomiła laboratorium testowe w zakładzie produkcji chillerów w Pyeongtaek. Obiekt pozwala na symulowanie różnych warunków pracy serwerowni i testowanie nowych rozwiązań. Firma prowadzi również pilotażowe testy technologii chłodzenia cieczą wspólnie z LG U+, dostawcą usług cyfrowych i telekomunikacyjnych.
Rozszerzanie oferty poprzez przejęcia
LG konsekwentnie rozwija kompetencje HVAC poprzez przejęcia. Ostatnio firma nabyła 100% udziałów w OSO – norweskim producencie rozwiązań do podgrzewania wody – wzmacniając tym samym swoją pozycję na rynku europejskim.
W ramach strategii 3B, firma rozwija kompetencje wewnętrznie (m.in. Air Solution Lab, HVAC Academy), współpracuje z instytucjami naukowymi oraz poszukuje kolejnych możliwości przejęć.
Lokalizacja działań i rozwój usług niezwiązanych ze sprzętem
LG zwiększa obecność na rynku komercyjnym, realizując projekty dla centrów logistycznych i kompleksów handlowych. Przykłady to instalacja systemu Multi V i™ w centrum logistycznym w Tuas (Singapur) oraz dostarczenie chillerów o wydajności 28 000 RT dla kompleksu The Avenues-Riyadh w Arabii Saudyjskiej.
Firma rozwija też segment usług cyfrowych, zwiększając udział przychodów niezwiązanych ze sprzętem z 10% do 20%. W ofercie znajdują się m.in. platforma Building Energy Control (BECON), oparta na AI, umożliwiająca analizę zużycia energii w czasie rzeczywistym, oraz system cyfrowego bliźniaka dla centrów danych, przewidujący generowanie ciepła przez serwery i optymalizujący pracę HVAC.
Wzmacnianie obecności na rynkach wschodzących
LG rozwija działalność w krajach Globalnego Południa, uruchamiając kompleksowe, zlokalizowane operacje, obejmujące badania, produkcję, sprzedaż i serwis. Firma wzmacnia obecność w Indiach, gdzie powstaje nowe centrum rozwoju produktów oraz linia produkcyjna w fabryce Sri City (planowane otwarcie w 2026 r.) z wydajnością 1,5 mln jednostek klimatyzacyjnych rocznie.
Na całym świecie LG prowadzi centra szkoleniowe HVAC Academy, w których rozwija kompetencje serwisowe i inżynieryjne. Obecnie działa 65 takich placówek w 43 krajach, a do końca 2025 r. liczba ta wzrośnie do 70.
Zapotrzebowanie na HVAC rośnie wraz z rosnącą liczbą centrów danych budowanych na całym świecie. Wykorzystując dziesięciolecia doświadczenia i podstawową doskonałość technologiczną, LG dąży do tego, aby stać się wiodącym dostawcą rozwiązań HVAC w erze sztucznej inteligencji.
James Lee, prezes LG ES Company