Kompleksowe zarządzanie budynkiem może przynieść firmie korzyści
Kompleksowe zarządzanie budynkiem, czyli workplace management, może przynieść firmie szereg korzyści – od obniżenia kosztów utrzymania nieruchomości, przez zwiększenie jej rynkowej wartości, po poprawę warunków świadczonych usług. Sodexo, jeden z liderów w tym obszarze, stworzył autorski system zarządzania i obsługi technicznej nieruchomości, który został wdrożony m.in. w zakładzie produkcyjnym P&G w Warszawie. Zewnętrzny audyt w obiekcie zaowocował przyznaniem pierwszego w Polsce certyfikatu jakości ISO 55001:2014.
– Facility management dzisiaj jest już znane bardziej jako workplace management. Polega głównie na tym, że łączymy zarządzanie zarówno ekonomiczne, jak i socjologiczne danego budynku, czyli wszystkie aspekty jego obsługi technicznej, utrzymania czystości etc. Natomiast mocno pochylamy się również nad tym, w jaki sposób żyje się ludziom w danym budynku i stąd workplace management. Sodexo czuje się liderem i ekspertem w tej dziedzinie i dokładnie taką pozycję mamy w Polsce – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marta Diop, Corporate Segment Director IFM Poland w Sodexo Polska.
Sodexo obsługuje ok. 240 nieruchomości w całym kraju oraz 2,2 tys. mniejszych jednostek. Firma projektuje, zarządza i dostarcza unikalne usługi w zakresie kompleksowej obsługi nieruchomości (Sodexo On-site Services) oraz w zakresie kompleksowych usług motywacyjnych (Sodexo Benefits and Rewards Services).
– Sodexo jest liderem na rynku outsourcowania usług dla nieruchomości. Mamy około stu usług, tj. obsługa techniczna, usługa sprzątania, usługa cateringowa i wiele innych. Takie usługi warto outsourcować, niemniej nie może to być decyzja jednostkowa – musi powstać plan wynikających z tego korzyści. Outsourcowanie pojedynczych usług nigdy nie jest efektywne dla przedsiębiorstwa. Stawiamy jednak na oszczędności dla całego zakładu, które przynoszą realne kwoty, stąd zachęcamy do usług zintegrowanych – mówi ekspertka Sodexo Polska.
Sodexo Polska od czterech lat świadczy usługi z zakresu kompleksowej obsługi technicznej nieruchomości w zakładzie produkcyjnym P&G w Warszawie. Do obowiązków firmy należy obsługa techniczna urządzeń i instalacji ogólnobudynkowych z uwzględnieniem infrastruktury doprowadzającej media do części produkcyjnej.
Firma wdrożyła w obiekcie autorski system zarządzania AMS (Asset Management System), w ramach którego w zakładzie opracowano politykę, strategię i plan zarządzania zasobami fizycznymi jednostki (w tym m.in. proces zarządzania operacjami technicznymi, procedurę likwidacji i utylizacji zasobów, procedurę analiz awarii, proces zarządzania krytycznymi częściami zamiennymi), a także skupiono się na niematerialnych aktywach (m.in. usprawnieniu komunikacji w zespole, procesie monitorowania wymagań prawnych czy procesie zarządzania zmianą).
– AMS to ustandaryzowany, profesjonalny program, który pomaga w obsłudze technicznej nieruchomości. Jest to zbiór najlepszych praktyk z całego świata, zgodnych z międzynarodowym certyfikatem ISO 55001. Oparty jest na kole Deminga, który – przy wsparciu Maximo, programu informatycznego IBM – pomaga nam idealnie zarządzać obsługą techniczną w danej nieruchomości. Wszystkie dane zebrane przez miesiące przygotowań do wdrożenia programu są katalogowane, dzięki temu jesteśmy w stanie ocenić długość życia urządzeń i prewencyjną opiekę nad nimi. Dodatkowo pomaga nam to w dostarczaniu oszczędności dla klienta i realizowaniu jego strategii na miejscu – mówi Marta Diop.
Audyt przeprowadzony pod koniec 2018 roku w zakładzie produkcyjnym P&G na warszawskim Targówku wykazał najwyższy standard zarządzania według normy ISO 55001:2014. Ten certyfikat przyznany Sodexo jest jedynym jak do tej pory tego typu dokumentem wydanym przez zewnętrznego audytora BSI w Polsce.
– Ten certyfikat jest wysokiej klasy ogólnoświatowym osiągnięciem. Jego wyjątkowość polega na tym, że wyraża w praktyce bardzo ustandaryzowane, proaktywne zarządzanie nieruchomością – podkreśla Marta Diop.
Audyt, który ocenia standard zarządzania obiektem według normy ISO 55001:2014, wykazał zero nieprawidłowości, co zdarza się jedynie w 30 proc. audytowanych przez BSI jednostek, a w Polsce stanowi jedyny tego typu przypadek.
– Wdrożenie systemu AMS i uzyskanie certyfikatu trwało półtora roku, audyt zewnętrzny był jego uwieńczeniem – mówi Marta Diop.