Wiadomości 21 cze 2021
Internauci nie chcą płacić za treści

Internauci nie chcą płacić za treści. Jak wynika z przygotowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny raportu „Modele biznesowe mediów po pandemii” 44 proc. polskich internautów przyznało, że w czasie pandemii częściej czerpało informacje z bezpłatnych serwisów informacyjnych. Ponadto 39 proc. częściej korzystało z mediów społecznościowych. Zdecydowana większość respondentów (84 proc.) uważa, że dostęp do artykułów w internecie powinien być bezpłatny. Nie rozumie też powodów, dla których należałoby płacić za dostęp do artykułów w sieci. Jest to poważna bariera dla rozwoju modelu subskrypcyjnego w polskich mediach.

Internauci sceptyczni wobec płacenia za treści

Najchętniej z płatnych serwisów korzystają najmłodsi internauci. Obecnie najbardziej upowszechnionym rodzajem płatnych platform są serwisy VoD. Oferujące dostęp do filmów, seriali lub programów telewizyjnych w zamian za opłatę (najczęściej abonamentową). W grudniu 2020 r. 51 proc. badanych internautów zadeklarowało, że korzysta przynajmniej z jednego serwisu tego typu. 22 proc. korzysta przynajmniej z jednego płatnego serwisu muzycznego. 14 proc. przynajmniej z jednego płatnego serwisu gamingowego. Natomiast 11 proc. z przynajmniej jednego płatnego serwisu informacyjnego.

Internauci zaproponowali ich zdaniem uczciwe kwoty, którą portal informacyjny może pobierać od użytkowników za dostęp do wszystkich treści. Najpopularniejszą odpowiedzią było 10 PLN, tak uznało 19 proc. ankietowanych. Natomiast wartością środkową (medianą) było 20 PLN. Połowa spośród ankietowanych, wyłączając osoby, które zadeklarowały trudno powiedzieć, wskazała taką lub wyższą opłatę miesięczną.

Odpowiedzi na pytania dotyczące płacenia za treści dowodzą, że internet uchodzi za medium bezpłatne i otwarte. Zdecydowana większość respondentów uważa, że dostęp do artykułów w internecie powinien być bezpłatny (84 proc.). Ponadto nie rozumie powodów, dla których należałoby płacić za dostęp do artykułów w sieci, skoro dostępnych jest zawsze dużo bezpłatnych treści (76 proc.). Jednocześnie zdecydowana większość ankietowanych miała do czynienia z sytuacją, w której nie była w stanie dokończyć czytania artykułu ukrytego za paywallem (98 proc.). 84 proc. uznało taką sytuację za denerwującą.

W pandemii internauci korzystali najczęściej z bezpłatnych serwisów

Jak pokazało badanie PIE, w pandemii najwięcej respondentów zwróciło się w stronę bezpłatnych serwisów internetowych. 44 proc. osób czerpało z nich więcej informacji niż przed pandemią. Na kolejnych miejscach uplasowały się media społecznościowe (39 proc.), telewizja (34 proc.) i radio (29 proc.). Straciła prasa – zarówno dzienniki, jak i tygodniki.

Po rozbiciu na grupy wiekowe okazuje się, że młodzi rzadziej szukają informacji w mediach. Jednak jeśli już szukają, to raczej w mediach społecznościowych. Starsi opierają swoją wiedzę na telewizji i radiu. Prasa jest dosyć niszowym źródłem informacji, choć nadal pewna część informacji w pozostałych środkach przekazu stanowi odwołania do artykułów prasowych. Regularne sięganie po prasę papierową w każdej z grup wiekowych deklarowało ok. 4 proc. osób.

Biznes Tuba

Biznes Tuba http://biznestuba.pl