CES 2018: Bosch stawia na ofertę dla inteligentnych miast
Wiadomości
10 sty 2018
fot. Bosch
Inteligentne rozwiązania poprawiające jakość powietrza, bezpieczeństwo i komfort życia w mieście.
- Członek zarządu spółki Robert Bosch Stefan Hartung: – Przez długi czas Smart City było tylko wizją. My pomagamy wprowadzić ją w życie.
- Koniec z zanieczyszczonym powietrzem: Climo mierzy i analizuje jakość powietrza w czasie rzeczywistym (nowość w ofercie Bosch)
- Koniec z powodziami: cyfrowy system monitoruje stan wód w rzekach i odpowiednio wcześniej ostrzega o zagrożeniu powodzią
Las Vegas – Coraz więcej ludzi przenosi się do miast: według szacunków ONZ do 2050 roku około dwie trzecie ludności na świecie będzie żyć w aglomeracjach – dla porównania w roku 2014 tylko połowa ludności żyła w miastach. Wraz z postępem urbanizacji rosną także wymagania mieszkańców miast. Już dziś istnieje wysoki popyt na inteligentne rozwiązania. – Musimy pracować nad nową wizją miast. Kluczowe znaczenie mają technologie, dzięki którym miasta stają się inteligentne, a przez to bardziej interesujące jako przestrzeń życiowa – powiedział dr Stefan Hartung, członek zarządu spółki Bosch, podczas targów CES w Las Vegas. – Bez inteligentnych rozwiązań miasta nie mają perspektyw rozwoju i grozić im będzie upadek.
Bosch pracuje nad tym, aby przygotować miasta i gminy na nadchodzącą przyszłość. Inteligentna mobilność, lepsze powietrze, wyższy komfort i poprawa bezpieczeństwa oraz wiele nowych usług, krótko mówiąc, celem jest znacznie wyższa jakość życia w mieście i jego okolicach. – Bosch, jak żadne inne przedsiębiorstwo, oferuje w obszarze Smart City kompleksowe portfolio produktów, szerokie doświadczenie i wysokie kompetencje w dziedzinie czujników, oprogramowania i usług – a wszystko to z jednego źródła – powiedział dr Stefan Hartung. Podczas największych na świecie targów elektroniki użytkowej CES 2018 w Las Vegas, które odbędą się w dniach 9–12 stycznia koncern technologiczno-usługowy zaprezentuje liczne nowe rozwiązania dla inteligentnych miast – od nowego, kompaktowego modułu, który mierzy i analizuje jakość powietrza w czasie rzeczywistym, poprzez system cyfrowy nadzorujący stan wód i odpowiednio wcześniej ostrzegający o powodzi, aż po w pełni zautomatyzowaną usługę parkingową, która odciąży kierowców.
Perspektywy biznesowe: boom na rynku Smart City
Niektóre metropolie – np. Barcelona, Seul lub Londyn – już dziś są synonimem inteligentnego miasta (Smart City). Na całym świecie duże i małe gminy inwestują w technologie Smart City. Rynek wzrasta rocznie o 19% i do roku 2020 osiągnie wartość ok. 680 miliardów euro. Bosch spodziewa się w związku z tym dobrych perspektyw i stawia na inteligentne miasta: – Przez długi czas Smart City było tylko wizją, my pomagamy wprowadzić ją w życie. Bosch ma bardzo dobrą pozycję wyjściową, zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym, i jest w stanie utorować inteligentnym i zintegrowanym z internetem miastom drogę do sukcesu – powiedział Hartung. Koncern bierze obecnie udział w 14 poważnych projektach związanych z koncepcją Smart City, realizowanych m.in. w San Francisco, Singapurze, Tianjin, Berlinie i Stuttgarcie. W planach są kolejne projekty.
W San Leandro niedaleko San Francisco Bosch wyposażył około 5 000 latarni ulicznych w inteligentne oświetlenie LED oraz system zdalnego sterowania oświetleniem. Dzięki temu oświetlenie włącza się tylko wtedy, gdy rzeczywiście jest potrzebne. Rozwiązanie to umożliwi miastu San Leandro zaoszczędzenie w ciągu najbliższych 15 lat około 8 milionów dolarów. – Nasze inteligentne rozwiązania dla małych i dużych miast pomagają oszczędzać energię oraz pieniądze – powiedział Mike Mansuetti, prezes Bosch North America podczas konferencji prasowej Bosch na targach CES. Ponadto dzięki zastosowaniu czujników możliwy jest pomiar i analiza jakości powietrza w tym liczącym 100 000 mieszkańców mieście, a kamery monitorujące ruch na drogach mogą samodzielnie kierować samochody na objazdy w przypadku korka.
Postęp integracji z internetem: IoT i sztuczna inteligencja
Istotnym warunkiem dla rozwoju miast zintegrowanych z internetem jest Internet rzeczy (Internet of Things; IoT), który staje się popularny we wszystkich obszarach: według badania przeprowadzonego przez Gartner do roku 2020 na świecie ma być 230 milionów inteligentnych i zintegrowanych z internetem domów – liczba ta stanowi około 15% wszystkich gospodarstw domowych. Także tutaj obserwujemy duży potencjał: wartość rynku w roku 2020 ma wynieść szacunkowo 250 miliardów dolarów. W tym samym czasie na całym świecie będzie ponad 20 miliardów urządzeń zintegrowanych ze sobą przez internet – czujki dymu, instalacje alarmowe, liczniki prądu, zautomatyzowany sprzęt pomocny w kuchni czy pralni i wiele innych urządzeń. – Bosch wcześnie zidentyfikował istnienie tego potencjału – powiedział Hartung. – Już dziś ponad połowa naszych grup produktów elektronicznych ma możliwość podłączenia do internetu – do roku 2020 w taką opcję będą wyposażone wszystkie urządzenia. Ale to nie wszystko: do każdego produktu chcemy oferować związane z nim usługi. – Kolejnym czynnikiem gwałtownego rozwoju inteligentnych miast jest sztuczna inteligencja. Bosch chce nadal rozszerzać badania w tej dziedzinie. W ubiegłym roku koncern otworzył ośrodek badań nad sztuczną inteligencją, który zatrudnia obecnie około 100 pracowników w Renningen, Palo Alto i Bengaluru. Do 2021 roku Bosch zainwestuje około 300 milionów euro w rozbudowę ośrodka. Przedsiębiorstwo wychodzi z założenia, że za dziesięć lat trudno będzie sobie wyobrazić produkt bez sztucznej inteligencji.
Lepsze powietrze: Climo jako podstawa dla ukierunkowanych działań
Jakość powietrza to jedno z największych wyzwań w miastach. Dzięki inteligentnym technologiom miasta mogą szybciej podejmować działania mające na celu poprawę jakości powietrza. Warunkiem tego są precyzyjne pomiary wartości. Na targach CES 2018 Bosch pokaże nowe rozwiązanie, które przedsiębiorstwo opracowało wspólnie z firmą Intel: system monitoringu mikroklimatu o nazwie Climo. Climo mierzy i analizuje 12 parametrów mających wpływ na jakość powietrza – w tym stężenie najróżniejszych gazów, takich jak dwutlenek węgla i tlenek azotu, ale także temperaturę i wilgotność względną powietrza. Urządzenie jest sto razy mniejsze niż konwencjonalne systemy, a jego koszt to zaledwie jedna dziesiąta ceny tego typu systemów. Climo otrzymał nagrodę targów CES Honoree Innovation Award w kategorii Smart Cities.
System wczesnego ostrzegania: cyfrowy monitoring stanu wód w rzekach
Zmiany klimatyczne powodują, że zmienia się pogoda w wielu regionach świata. Meteorolodzy przewidują, że wskutek ulewnych deszczy będzie częściej dochodziło do powodzi. Dotychczas stan wody rzek mierzono metodami mechanicznymi. Jednak zanim takie dane zostaną udostępnione osobom trzecim, potrafi minąć wiele godzin. Zupełnie inaczej ma się sprawa z nowym systemem Flood Monitoring System. Rozwiązanie to pozwala w czasie rzeczywistym nadzorować stan wód w rzekach i innych zbiornikach wodnych w pobliżu miast oraz wcześnie ostrzegać o możliwości powodzi. W ramach pilota projektu Bosch testuje obecnie nowy system na rzece Neckar pod Ludwigsburgiem: czujniki ultradźwiękowe lub kamery śledzą tam zmiany poziomu wody, prędkości i natężenia przepływu. Dane są przesyłane do chmury obliczeniowej Bosch IoT Cloud i tam analizowane. W przypadku osiągnięcia poziomu krytycznego gmina lub mieszkańcy i właściciele firm na terenach zagrożonych otrzymają odpowiednio wcześniej wiadomość SMS. Dzięki temu będą mogli wcześniej podjąć działania, aby ochronić siebie i swoje mienie przed skutkami zalania. Zainteresowane rozwiązaniem są m.in. gminy z Indii i Ameryki Południowej, które często muszą walczyć z powodziami.
Więcej czasu dla kierowcy: zintegrowane parkowanie
Natężenie ruchu w miastach ma zwiększyć się do roku 2050 o około jedną trzecią. Bosch pracuje nad tym, aby przyszła mobilność była bezwypadkowa, bezemisyjna i bezstresowa. Na targach CES 2018 koncern zaprezentuje liczne rozwiązania służące urzeczywistnieniu tej wizji. W przypadku około połowy projektów z zakresu Smart City realizowanych przez Bosch znaczącą rolę odgrywają rozwiązania opracowane z myślą o miejskim ruchu drogowym, a szczególnie z usprawnieniem parkowania. Przeszło 40 godzin rocznie amerykańscy kierowcy spędzają, stojąc w korkach, i marnując przy tym ponad 160 miliardów dolarów. Blisko jedna trzecia tych strat to efekt bezskutecznego poszukiwania miejsca do zaparkowania. Bosch oferuje pomoc: rozwiązanie Community-based Parking opracowane przez firmę wspiera kierowców podczas szukania wolnego miejsca do zaparkowania samochodu. Przejeżdżający samochód rozpoznaje i dokonuje pomiaru przestrzeni pomiędzy zaparkowanymi pojazdami, a następnie, w czasie rzeczywistym, nanosi informacje na cyfrową mapę. W ten sposób kierowcy mogą łatwiej znaleźć drogę do miejsca parkingowego. Bosch prowadzi już testy usługi w miastach niemieckich, m.in. w Stuttgarcie.
W pierwszym kwartale 2018 roku Bosch i Daimler zaoferują także inną usługę parkingową: Automated Valet Parking. Na parkingu muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie samochody będą mogły automatycznie i bez udziału kierowcy wyszukiwać miejsce i parkować. Zmniejszy to poziom stresu i zapewni efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni parkingowej: przy automatycznym parkowaniu na tej samej powierzchni można zmieścić nawet 20% więcej samochodów. Automatyczne parkowanie jest możliwe m.in. dzięki inteligentnej infrastrukturze parkingu, która komunikuje się z samochodem przez internet. To rozwiązanie firmy Bosch zostało niedawno uhonorowane nagrodą Frost & Sullivan 2017 Technology Innovation Award.
Niższe zużycie energii i obniżka kosztów: Bosch DC Microgrids
Według Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian klimatu (IPCC) miasta odpowiadają dziś za około 75% całkowitego zużycia energii na świecie. Z tego 40% zużyci przypada na budynki. Według prognozy BP Energy Outlook 2035 do roku 2035 zużycie energii na świecie wzrośnie o 30%. Bosch ma w swojej ofercie liczne rozwiązania, które dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią pomagają obniżyć zużycie prądu: przykładem może tu być mikrosieć Bosch DC Microgrid, przeznaczona do zasilania większych budynków lub kompleksów budynków. Mikrosieci są wyjątkowo proekologiczne, ponieważ z reguły pozyskują one energię ze źródeł odnawialnych. W porównaniu do konwencjonalnych elektrowni Bosch DC Microgrids mogą zaoszczędzić do 10% energii. Ponadto, dzięki swojej samowystarczalności, są niezawodnymi dostawcami energii w przypadku awarii standardowego zasilania wskutek anomalii pogodowych lub wyłączenia elektrowni ze względów bezpieczeństwa.
Bosch na targach CES 2018
STOISKO BOSCH: czynne od wtorku do piątku, w dniach 09. –12.01.2018, Central Hall, stoisko nr 14028
OBSERWUJ firmę Bosch na targach CES 2018 na Twitterze: #BoschCES
PANELE DYSKUSYJNE Z UDZIAŁEM EKSPERTÓW BOSCH:
· wtorek, 09.01.2018, w godz. 13:30–15:15 (wg czasu lokalnego): Sesja „Connect2Car: Next-Gen Automobility” z udziałem Kaya Steppera, wiceprezesa Bosch North America, kierownika działu Układów wspomagających i zautomatyzowanej jazdy, Las Vegas, Convention Center, North Hall, N256
· środa, 10.01.2018; w godz. 13:45–14:30 (wg czasu lokalnego): Sesja „Connected Vehicles in Connected Ecosystems” udziałem Mike'a Mansuettiego, prezesa Bosch North America, Smart Cities Conference, Westgate.
· czwartek, 11.01.2018; w godz. 11:30–12:30 (wg czasu lokalnego): Sesja „The Future of Robots at Work and Home” z udziałem Phila Roana; starszego konstruktora w dziale Robotics, BSH Hausgeräte GmbH, Las Vegas Convention Center, North Hall, N258
W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992 i jest reprezentowana przez 4 spółki: Robert Bosch Sp. z o.o., Bosch Rexroth Sp. z o.o., BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o., sia Abrasives Sp. z o.o. Bosch prowadzi w Polsce działalność w 5 lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. W 2016 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót w wysokości 5,04 mld złotych i zatrudniała ok. ok. 5 140 pracowników (na dzień 31.12.2016). Od roku 2014 Bosch corocznie otrzymuje tytuł TOP Employers Polska dla najlepszych pracodawców w kraju.
Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska
Grupa Bosch jest wiodącym w świecie dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 390 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2016). W 2016 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 73,1 mld euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów (Smart Homes), inteligentnych miast (Smart Cities) oraz zintegrowanej w sieci mobilności i zintegrowanego przemysłu. Wykorzystując swoje doświadczenie w technologii sensorów, oprogramowania i usług, Bosch oferuje swoim klientom zintegrowane rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest dostarczanie rozwiązań dla świata zintegrowanego w internecie. Innowacyjne produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia, jednocześnie budząc entuzjazm użytkowników. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 440 spółek zależnych i regionalnych w 60 krajach świata. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż i produkcję niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Bosch zatrudnia 59 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 120 ośrodkach R&D na całym świecie.
Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska
Grupa Bosch jest wiodącym w świecie dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 390 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2016). W 2016 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 73,1 mld euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów (Smart Homes), inteligentnych miast (Smart Cities) oraz zintegrowanej w sieci mobilności i zintegrowanego przemysłu. Wykorzystując swoje doświadczenie w technologii sensorów, oprogramowania i usług, Bosch oferuje swoim klientom zintegrowane rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest dostarczanie rozwiązań dla świata zintegrowanego w internecie. Innowacyjne produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia, jednocześnie budząc entuzjazm użytkowników. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 440 spółek zależnych i regionalnych w 60 krajach świata. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż i produkcję niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Bosch zatrudnia 59 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 120 ośrodkach R&D na całym świecie.