Autobusy elektryczne na długie trasy?
Autobusy elektryczne to przyszłość ekologicznego transportu. Wiedzą o tym Flix i Daimler Buses, dwie firmy, które łączą siły w celu rozwoju e-mobilności autobusów dalekobieżnych. Celem projektu jest opracowanie wysokowydajnego, w pełni elektrycznego napędu dla autobusów dalekobieżnych. Docelowo rozwiązanie ma zostać zastosowane w pojazdach floty FlixBusa.
W ramach współpracy firmy Flix wraz z OEM Daimler Buses oraz partnerami badawczymi w ciągu najbliższych 4 lat w ma zostać opracowany w pełni elektryczny napęd dla autobusów dalekobieżnych. Jest to kolejny krok milowy w kierunku przekształcenia całej branży poprzez zapewnienie ekologicznych, nowoczesnych i jednocześnie przystępnych cenowo opcji podróży.
Projekt zakłada długofalowe testowanie nowej technologii w warunkach rzeczywistych na dwóch prototypach pojazdów. Kluczowe dla przebiegu projektu będzie doświadczenie FlixBusa w zarządzaniu najszerszą siatką połączeń autobusowych na świecie. Firma będzie na bieżąco oceniać osiągi pojazdów, aby upewnić się, że spełniają one wszystkie wymagania do zapewnienia ich najwyższej wydajności, mając w perspektywie wdrożenie ich do floty FlixBusa.
Autobusy elektryczne – technologia bronią w walce o środowisko
Flix, Daimler Buses i partnerzy badawczy stawiają sobie za cel pokonanie przeszkód technologicznych, które dotychczas uniemożliwiały wdrożenie elektrycznego napędu na długim dystansie. Największym wyzwaniem jest zadbanie o wysoką wydajność pojazdów na długich trasach przy jednoczesnym zachowaniu ich pojemności, wyrażonej w przestrzeni wydzielonej dla pasażerów oraz bagażu. W praktyce oprócz zapewnienia odpowiedniego poziomu naładowania takiego pojazdu, równie istotną kwestią jest spełnianie standardów operacyjnych.
Napęd zostanie zaprojektowany z uwzględnieniem parametrów, takich jak: zużycie energii, zasięg, wydajność jazdy i żywotność baterii. Opracowany mechanizm zostanie poddany analizom pod kątem opłacalności, skutków dla środowiska i ogólnej możliwości zastosowania go w obecnych warunkach rynkowych.
Przy pozytywnym wyniku analizy dwa prototypowe układy napędowe zostaną zainstalowane w modelach demonstracyjnych i przetestowane w warunkach rzeczywistych. Kolejnym krokiem będzie opracowanie na podstawie otrzymanych wyników testu finalnej wersji w pełni elektrycznych i wydajnych autobusów dalekobieżnych. Bedzie to także podstawą do rozpoczęcia ich produkcji. Ponadto Flix będzie uczestniczył w procesie zatwierdzania pojazdów testowanych w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. W trakcie przebiegu projektu firma będzie na bieżąco analizować poszczególne aspekty zastosowanego rozwiązania. Wszystko po to, aby w dłuższej perspektywie wprowadzić tę technologię w dalekobieżnych autobusach FlixBusa.
Flix pionierem alternatywnych napędów w autobusach dalekobieżnych
Nie jest to jedyna inicjatywa firmy w drodze ku zeroemisyjnej przyszłości transportu, ponieważ Flix rozpoczął proces testowania różnych możliwości. Firma przeprowadziła już pierwsze projekty pilotażowe autobusów elektrycznych we Francji i Niemczech. Oprócz tego, Flix testował technologię paneli słonecznych na dachach pojazdów, a niedawno uruchomił również pierwsze FlixBusy zasilane biogazem. Stawiając na rozwój i dążąc do zastosowania różnych technologii napędowych w swojej rozległej siatce połączeń, Flix jest również zaangażowany w opracowywanie rozwiązania, które zakłada wprowadzenie wodorowych ogniw paliwowych w ramach finansowanego projektu HyFleet.
Źródło: Flix