Rozbudowa Portu Lotniczego we Wrocławiu: Zwiększenie Infrastruktury dla Samolotów | Inwestycje
Rozbudowa Wrocławskiego Lotniska już w 2023 roku! Pierwszym etapem prac będzie budowa nowej płyty postojowej, a następnie przystąpimy do tworzenia drogi szybkiego zjazdu, równoległej drogi kołowania oraz nowej płyty do odladzania. To ambitne przedsięwzięcie o wartości 350 mln zł, z czego połowę pokryje Unia Europejska.
Wrocławskie Lotnisko w Drodze do Wielkich Zmian
W tym roku rozpoczną się prace przy największym polskim projekcie dofinansowanym przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2). Ich głównym celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska, zwłaszcza pod kątem operacji wojskowych, co wpłynie także na efektywność lotnictwa cywilnego. To wyjątkowo istotna inwestycja zarówno dla podróżujących, jak i całej Europy.
Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław, podkreśla, że projekt ten to krok ku zwiększeniu przepustowości lotniska i przyspieszeniu operacji lotniczych. Planowana rozbudowa infrastruktury, w tym nowa płyta postojowa, przyczyni się do tego, że czas wykonywania operacji lotniczych zostanie skrócony, a liczba miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich znacząco wzrośnie.
Płyta postojowa, której budowę rozpoczniemy pod koniec tego roku, będzie stanowiła "lustrzane odbicie" już istniejącej przy terminalu pasażerskim. Będzie mogła pomieścić 12 samolotów kodu C, takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. To ważny krok w kierunku zapewnienia niezależnych miejsc postojowych dla różnych rodzajów maszyn, w tym również największych samolotów wojskowych i cargo.
Kolejny etap prac, który ruszy w II kwartale 2024 roku, obejmuje budowę drogi szybkiego zjazdu, co przyczyni się do skrócenia czasu operacji lotniczych. Jednocześnie rozpoczną się prace przy równoległej drodze kołowania, umożliwiającej manewry samolotów wojskowych bez zakłócania ruchu pasażerskich maszyn.
W II kwartale 2025 roku przewiduje się przebudowę obecnej drogi kołowania oraz budowę nowej płyty do odladzania samolotów po zachodniej stronie lotniska. To rozwiązania, które pozwolą na odladzanie czterech maszyn jednocześnie i skrócą procedury przed startem.
Rozbudowa infrastruktury lotniska to nie jedyny ambitny projekt Portu Lotniczego Wrocław. Planowane jest także rozszerzenie terminala, które umożliwi obsługę nawet 10 mln pasażerów rocznie. Pierwszy etap przewiduje zwiększenie powierzchni terminala o blisko 60 proc. oraz rozbudowę od zachodniej i wschodniej strony. Projekt drugiego etapu zakłada między innymi budowę dwukondygnacyjnego pirsu oraz 5-poziomowego parkingu na blisko 600 samochodów.
Wrocławskie Lotnisko staje się coraz bardziej strategicznym punktem na mapie europejskich operacji lotniczych, gotowym sprostać zarówno potrzebom cywilnym, jak i wojskowym. To inwestycja, która przyczyni się do wzrostu efektywności lotnictwa i komfortu podróży pasażerów.