PKP Intercity: dwunasty nowoczesny elektryczny FLIRT wjeżdża na tory
fot. Centrum Prasowe PAP
PKP Intercity odebrało ostatni - z 12 zakontraktowanych - elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska. Jeszcze w tym roku pociąg wjedzie na tory i zacznie wozić pasażerów.
W 2019 roku PKP Intercity podpisało umowę z siedlecką firmą Stadler Polska na budowę tuzina nowoczesnych, elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. W drugiej połowie 2022 roku spółka odebrała pierwsze pojazdy, a ostatni z pociągów przekazano 21 grudnia br. Wartość całego kontraktu wyniosła 1,015 mld zł.
„Cieszymy się, że udało się zakończyć kolejny projekt, realizowany w ramach programu inwestycyjnego >>PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji<
W trakcie podroży pociągami FLIRT pasażerów czekają liczne udogodnienia, m.in. klimatyzacja, gniazdka elektryczne, wzmacniacze sygnału GSM/LTE, bezprzewodowy internet. PKP Intercity oferuje skorzystanie z gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej.
Przestrzeń pasażerska w składzie FLIRT to 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Pojazdy są dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych: rowerzystów, rodzin z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami. Na pokładzie znajduje się platforma ułatwiająca wsiadanie podróżnym na wózkach i mającym trudności z poruszaniem.
„Wraz z przekazaniem ostatniego z 12 pojazdów kończymy drugie zamówienie na FLIRT-y, realizowane w naszym zakładzie dla narodowego przewoźnika. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy dostarczyć do PKP Intercity po raz kolejny nasze niezawodne, komfortowe pociągi. Jestem przekonany, że pojazdy będą dobrze służyły PKP Intercity, a przede wszystkim pasażerom” - powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Pociągi z Siedlec spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego. Przełączanie systemów odbywa się dynamicznie, bez konieczności zatrzymania pojazdu. Nowoczesne FLIRT-y zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych, podlegających recyklingowi materiałów. System odzyskiwania energii sprawia, że pojazdy będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Wygłuszenie akustyczne skutkować będzie mniejszą emisją hałasu do wnętrza pojazdu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych.
„Cieszę się, że coraz więcej osób przekonuje się i obdarza zaufaniem transport zbiorowy, a najbardziej ekologiczną formą takiego sposobu podróżowania jest transport kolejowy i podróże koleją. Cieszymy się także, że pasażerowie tak chętnie decydują się na podróżowanie z nami, PKP Intercity” - przekazał Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu spółki.
2023 rok jest rekordowy, jeżeli chodzi o liczbę pasażerów, którzy skorzystali z usług PKP Intercity. Według szacunków aż 68 mln pasażerów wybierze taki ekologiczny sposób podróżowania po kraju oraz za granicę.
12 nowych FLIRT-ów uzupełni ofertę PKP Intercity m.in. na trasach: Szczecin-Poznań-Kraków; Poznań-Łódź-Kraków; Gdynia-Bydgoszcz-Łódź-Kraków-Zakopane; Gdynia-Bydgoszcz-Łódź-Katowice; Olsztyn-Warszawa-Kielce-Kraków; Olsztyn-Warszawa-Częstochowa-Bielsko Biała/Racibórz; Katowice-Łódź-Płock.
Źródło informacji: PAP MediaRoom