IKEA z nową strategią
Ingka Centres, poprzednio IKEA Centres, zmienia kierunek rozwoju sieci swoich centrów handlowych. Strategia zakłada tworzenie nowych miejsc spotkań wokół sklepów IKEA. Grupa zamierza zainwestować w okresie kolejnych 3 lat 5,8 mld euro na budowę nowych i modernizację istniejących obiektów.
Obecnie Ingka Centres zarządza 45 centrami handlowymi na 12 różnych rynkach na terenie Europy, a także w Rosji i Chinach. Do roku 2025 liczba obiektów wzrośnie do 70. W planach jest debiut na nowych rynkach, modernizacja istniejących obiektów i budowa nowych. Ingka Centres przyjmuje koncepcję tworzenia nowych miejsc spotkań w powiązaniu z marką detaliczną IKEA.
Grupa postanowiła wykorzystać koncepcję miejsca spotkań w centrach miast, a nie tylko na ich obrzeżach, jak do tej pory. Firma wytypowała 30 dużych miast z Europy, Rosji, Azji, Ameryki Północnej oraz Oceanii, w których zainwestuje 3 mld euro w realizację centralnie położonych obiektów handlowych, obejmujących sklepy IKEA. Będą to wielofunkcyjne centra oferujące lokalnym społecznościom zakupy, rekreację i rozrywkę, usługi w zakresie ochrony zdrowia i edukacji, a także przestrzenie wspólne.
Pierwszy format miejski realizowany przez Ingka Centres zlokalizowany zostanie w dzielnicy Linkong w Szanghaju w Chinach. Prace budowlane na wartym 1 mld euro obiekcie już się rozpoczęły – ta największa w historii Grupy pojedyncza inwestycja uwzględnia wzniesienie wielofunkcyjnego obiektu o powierzchni brutto wynoszącej 300 000 mkw. do 2022 roku. Znajdzie się w nim 300 sklepów i przestrzenie publiczne, takie jak plac miejski o powierzchni 1000 mkw., ogród na dachu, ulica w stylu skandynawskim, parking publiczny lub samoobsługowy system parkowania rowerów; dodatkowo powstanie też sklep IKEA i 5 budynków biurowych.
Ingka Centres planuje również wejście na rynek indyjski, tworząc miejsca „dla wielu ludzi” (liczba ludności tego kraju przekroczyła 1,3 mld). Aktualnie firma analizuje potencjalne lokalizacje w dużych miastach na terenie całego kraju, podążając śladami sklepu IKEA, który w sierpniu 2018 roku otworzył swój pierwszy obiekt w Hajdarabadzie. - Nie będziemy realizować identycznego formatu dla wszystkich lokalizacji uwzględniających sklep IKEA – rozważamy wdrożenie zarówno koncepcji takich jak sklepy w centrach miast, lecz także obiekty na ich obrzeżach, w zależności od struktury demograficznej lokalnych społeczności – komentuje Gerard Groener, dyrektor zarządzający Ingka Centres.
Ingka Centres zwiększa także swoje inwestycje na terenie Chin, przeznaczając około 2 mld euro na trzy wielofunkcyjne projekty w Changsha oraz Xi’an, a także w projekt w dzielnicy Lingkong w Szanghaju. Te miejsca spotkań dysponować będą łączną powierzchnią GLA na poziomie 450 000 mkw. i obejmować będą budynki biurowe, mieszkania inspirowane stylistyką IKEA, obiekty rekreacyjno-rozrywkowe, przestrzenie miejskie oraz sklepy IKEA. Staną się one nowymi ośrodkami spotkań, zakupów, mieszkania i pracy.
Oprócz nowych projektów i rynków Ingka Centres modernizuje istniejące centra handlowe. W tym celu realizowane są szeroko zakrojone programy rozbudowy i remontów obiektów znajdujących się na terenie Europy i Rosji. Uwzględniać one będą nowe przestrzenie gastronomiczne, parki, place zabaw, miejsca spotkań lokalnych społeczności i organizacji wydarzeń, elastyczne miejsca do pracy, możliwości spożywania posiłków na wolnym powietrzu, kina i lodowiska.