Wiadomości 23 maj
VBW
VBW - Gazociąg Azja Środkowa - Chiny

Gazociąg Azja Środkowa - Chiny jest jedną z najciekawszych realizacji firmy VBW Engineering. To międzynarodowy projekt o olbrzymim znaczeniu strategicznym dla gospodarek wielu krajów. Inwestycja, zwana również gazociągiem Turkmenistan-Chiny, to system gazociągów prowadzących z Azji Środkowej do Xinjiang w Chińskiej Republice Ludowej. Poprzez połączenie Turkmenistanu z siecią krajową Chin, umożliwia transport gazu z Turkmenistanu do Szanghaju.

Projekt „Budowa głównego gazociągu „Kazachstan-Chiny” jest pierwszym projektem w sektorze gazowniczym  Republiki Kazachstanu, mającym na celu rozwój potencjału tranzytowego tego kraju, jak również dywersyfikację dostaw gazu ziemnego. W czerwcu 2003 r. , podczas wizyty prezydenta Chińskiej Republiki Ludowej Hu Jintao w Kazachstanie, została podpisana umowa w celu przyspieszenia oceny projektu.

Zgodnie z tymi umowami KazMunayGas i PetroChina rozpoczęły studium wykonalności projektu rurociągu.  W tym samym czasie Chiny kontynuowały negocjacje z innymi krajami Azji Środkowej.

W dniu 3 kwietnia 2006 r., Chiny i Turkmenistan podpisały umowę ramową w sprawie budowy rurociągów i długoterminowych dostaw gazu. W czerwcu 2007 r. podczas wizyty w Chinach prezydent Turkmenistanu Gurbanguly Berdimuhamedow podpisał porozumienie w celu przyspieszenia realizacji projektu gazociągu Turkmenistan-Chin. W lipcu 2007 do pierwotnego projektu rurociągu Kazachstan-Chiny przystąpił Turkmenistan, a miesiąc później została podpisana umowa „O współpracy w zakresie budowy i eksploatacji rurociągu „Kazachstan-Chiny” między rządami Kazachstanu i Chin.  W dniu 30 sierpnia 2007 r. rozpoczęto budowę turkmeńskiego odcinka rurociągu o długości 188 kilometrów. W czerwcu i lipcu 2007 roku rozpoczęła się budowa uzbeckiej i kazachskiej części gazociągu, a miesiąc później przystąpiono do prac w Turkmenstanie. Główny gazociąg „Kazachstan-Chiny” jest częścią transgranicznego gazociągu „Turkmenistan-Uzbekistan-Kazachstan-Chiny”, o łącznej długości ponad 7,5 tysiąca kilometrów, w tym na terytorium Turkmenistanu - 188 km, na terytorium Uzbekistanu - 525 km, na terytorium Kazachstanu 1,3 tys. km, oraz na terytorium Chin - 4,8 tys. km. Gazociąg rozpoczyna się od miasta Gedaym, przechodzi tranzytem przez Republikę Uzbekistanu i Republikę Kazachstanu, a kończy w chińskim punkcie granicznym - Horgos SUAR. Zdolność projektowa gazociągu wynosi 40 miliardów metrów sześciennych przesyłanego gazu rocznie.

12 sekcyjnych central klimatyzacyjnych BS z układami systemu automatyki w specjalnym wykonaniu przeciwwybuchowym EX o łącznej wydajność 184 800 m3/h, były elementem identycznych dostaw na cztery bliźniacze obiekty w miastach Czu, Szandara, Taraz i Ałmaty (Kazachstan). Dla naszych konstruktorów, opracowujących projekty central klimatyzacyjnych oraz układów systemu automatyki, mających obsługiwać te obiekty zasadniczą kwestią było zapewnienie całkowitego bezpieczeństwa użytkowania naszych wyrobów, przeznaczonych do pracy w strefach zagrożonych wybuchem.

Centrale umiejscowione są na stacjach pompowania gazu na trasie gazociągu i służą ich codziennej obsłudze. Te lokalizacje związane są bezpośrednio z narażeniem obiektu i instalacji klimatyzacyjnej na bardzo duże zapylenie, wyjątkowo wysoką temperaturę powietrza zewnętrznego w ciągu dnia oraz znaczny jej spadek w nocy. Takie uwarunkowania decydują m.in. o doborze central o bardzo dużej wydajności, połączonej ze specjalnym systemem filtracji.

Podstawowym warunkiem, jaki musiały spełniać dostarczone przez nas urządzenia jest zapewnienie nie tylko bezpieczeństwa ich codziennego użytkowania, ale również ich odpowiednie zabezpieczenie na wypadek awarii systemu. Centrale klimatyzacyjne VBW Engineering zostały zaprojektowane tak, aby w przypadku wycieku łatwopalnego gazu nie stały się zarzewiem ognia, a także mają one być swoistą zaporą ogniową, zapobiegającą dalszemu rozprzestrzenianiu się ognia i zadymienia w instalacji wentylacyjnej.

Na osobną uwagę zasługuje układ  automatyki zaprojektowany do instalacji w strefach zagrożonych wybuchem zgodnie z dyrektywą ATEX. Aby zapewnić bezpieczeństwo przeciwwybuchowe urządzeń, systemy automatyki central klimatyzacyjnych zawierają szereg elementów funkcjonalnych i konstrukcyjnych w specjalnej wersji EX. To pozwala, zgodnie z wymaganiami projektu, na zamontowanie szaf automatyki bezpośrednio w strefie EX bez groźby wybuchu.

Dla VBW Engineering możliwość uczestnictwa w międzynarodowym projekcie o takiej specyfice wymagań jest bardzo ciekawym doświadczeniem i potwierdzeniem skuteczności dotychczasowych rozwiązań technologicznych.gazociag5