Wiadomości 5 mar 2018

Jest to jedno z największych infrastrukturalnych przedsięwzięć kolejowych w Europie. Unikatowe wymagania londyńskiego projektu Crossrail zaowocowały opracowaniem specjalnego systemu klimatyzacji VRF dla podziemnych obiektów.

Crossrail to linia kolejowa o długości 118 km (73 mile), która budowana jest w Anglii od 2009. Będzie przebiegać przez 37 stacji. Przy budowie  pracuje 8 tysięcy osób. Połączy Shenfield i Gravesend leżące po wschodniej stronie brytyjskiej stolicy z jej centrum oraz z Heathrow i Reading, leżącymi po zachodniej stronie metropolii. Crossrail znacznie ułatwi komunikację w Londynie. Przewiduje się stosowanie pociągów o długości 200 metrów, kursujących z częstotliwością 24 razy na godzinę. Docelowa przepustowość to 200 milionów pasażerów rocznie.

Kolejka ma rozpocząć pełną działalność w 2018. 

Zespół projektowy złożony z przedstawicieli Toshiba Air Conditioning UK i zespołu inżynierów Crossrail dostarczył rozwiązanie dla wykonawcy - Lainga O'Rourke. Będzie ono używane do zapewnienia wysokiej jakości środowiska o kontrolowanej temperaturze w halach biletowych, centrach kontroli stacji i pomieszczeniach technicznych.

Kluczowymi wyzwaniami projektowymi były spełnienie rygorystycznych wymogów bezpieczeństwa pożarowego londyńskiego metra oraz zintegrowanie systemów wykrywania i zarządzania wyciekami czynnika chłodniczego w celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa.

Ważna była również kwestia zapewnienia dokładnej kontroli temperatury w celu zapewnienia stabilnego środowiska dla ludzi i sprzętu jednocześnie przy niskim poborze mocy.

Po przeanalizowaniu wymaganej specyfikacji i identyfikacji odchyleń z istniejącymi standardowymi systemami klimatyzacyjnymi partnerzy opracowali i przetestowali system idealnie dostosowany do potrzeb, który spełnia szereg rygorystycznych wymagań.

Kodeks przeciwpożarowy londyńskiego metra nakłada surowe ograniczenia na wykorzystywanie tworzyw sztucznych pod ziemią. Zespół przeprowadził szczegółową ocenę wszystkich komponentów w jednostkach wewnętrznych Toshiby. W rezultacie wykorzystano elementy metalowe i inne alternatywne rozwiązania, tym samym rezygnując z tworzyw sztucznych.

Małe obciążenia
System wyposażony jest w nową technologię zintegrowanego wykrywania i zarządzania wyciekami czynnika LD2 firmy Toshiba, który stale monitoruje ładunek czynnika chłodniczego w odniesieniu do wydajności. W mało prawdopodobnym przypadku wycieku wysyła sygnał alarmowy i automatycznie izoluje miejsce wycieku, zapobiegając dalszej utracie.

Niski pobór mocy przy rozruchu zapewniony jest dzięki zastosowaniu systemu inwerterowego firmy Toshiba, który pozwala na kontrolowanie systemu z dużą dokładnością.

Dzięki zastosowaniu podwójnych sprężarek rotacyjnych firmy Toshiba, system ten może działać przy bardzo niskich obciążeniach, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest niskie. Odpowiada to profilowi ​​zapotrzebowania w pomieszczeniach technicznych, w których instalowane są systemy. Sprzęt został przetestowany w zewnętrznym zakładzie i uzyskał certyfikat zgodności CE.

Rezultatem jest unikalny system VRF do użytku w podziemnych i innych wymagających obiekatch. W projektach Crossrail agregaty skraplające VRF łączą się z jednostkami wewnętrznymi montowanymi na podłodze, na ścianie i suficie. Firma Toshiba dostarcza około 30 specjalistycznych urządzeń firmie Laing O'Rourke, którą instalują kontrahenci Conair UK i Skyline Air Conditioning.