Okiem praktyka 7 cze 2018 1
Schiessl
Czynnik chłodniczy R32 czy R410A?

Wiodący producenci i dystrybutorzy czynników chłodniczych w Europie oraz organizacje branżowe zalecają klientom klimatyzacji do zdecydowanego i szybkiego przechodzenia na R32. Może to uchronić od wzrostu cen i odsunąć rosnący problem z zaopatrzeniem w czynnik R410A.

W zeszłym roku bohaterem na łamach branżowej prasy chłodniczej był czynnik chłodniczy R404A i dramatyczne informacje o rosnących cenach oraz spadającej dostępności. Ten rok należy do R410A, który do tej pory był powszechnie stosowany w sektorze klimatyzacyjnym. Ceny tego czynnika już w ubiegłym roku znacząco wzrosły oraz odnotowano ograniczenia w jego sprzedaży. Co prawda na brak zdecydowanych działań ze strony producentów z pewnością mają wpływ przepisy pozwalające na dalsze stosowanie R410A w klimatyzatorach split  do 2025 roku. Z drugiej strony europejski harmonogram przewiduje 30% redukcję R410A do 2021 roku i rygorystyczne podejście do czynników z wysokim GWP, w przypadku R410A osiągającym wartość 2088.

W 2017 wielu instalatorów sceptycznie podchodziło do montażu klimatyzatorów pracujących na czynniku chłodniczym R32 z uwagi na ich ograniczoną dostępność, wysoką cenę samego czynnika w stosunku do R410A oraz obawy dotyczące bezpieczeństwa stosowania związane z jego klasą palności A2L. Obecnie dostępność urządzeń jest powszechna, cena R32 w stosunku do R410A konkurencyjna, a kontyngent mocno uszczuplony. Na dziś nie ma żadnego innego dostępnego zamiennika, który tak dobrze by się sprawdził w tego typu urządzeniach. Ponadto jest to czynnik stabilny i tani w produkcji. Imienne certyfikaty F-gazowe powinny rozwiać obawy i zapewnić instalatorom odpowiednie umiejętności pracy z czynnikiem chłodniczym R32. Splot tych czynników powoduje, że R32 będzie nowym standardem w przypadku klimatyzatorów split i małych układów o wydajności do 12 HP/9 kW.

Fakty dotyczące stosowania czynników chłodniczych w klimatyzacji

  • Podaż R410A zbliża się do poziomu krytycznego. Ta sytuacja nie ulegnie poprawie i wkrótce popyt przewyższy podaż co wpłynie na dalszy wzrost ceny czynnika R410A.
  • W przeciwieństwie do R404A, aktualnie nie ma odpowiedniego zamiennika R410A do większych układów klimatyzacyjnych i systemów VRF. Obecne normy uniemożliwiają stosowanie R32 jako "umiarkowanie łatwopalnego" czynnika chłodniczego w dużych układach.
  • R32 nie może być używany jako zamiennik w aktualnych systemach wykorzystujących R22, R407C i R410A.
  • Maksymalne napełnienie systemu czynnikiem R32 wynosi 60 kg co eliminuje to większe systemy VRF z możliwości wykorzystania tego czynnika chłodniczego.
  • Maksymalne napełnienie czynnika chłodniczego R32, które nie wymaga zastosowania dodatkowych środków bezpieczeństwa wynosi prawie 12 kg. Powyżej tej wartości należy już wdrożyć dodatkowe środki bezpieczeństwa. Oznacza to, że w większości instalacji VRF napełnionych R32 należało by zastosować dodatkowe elementy: układy wykrywania nieszczelności, zawory bezpieczeństwa i systemy wentylacji. Mniejsze instalacje VRF wymagałyby dość skomplikowanych założeń projektowych i każdorazowego uzgadniania z klientami środków bezpieczeństwa, niezbędnych z uwagi na obecność czynnika o niskim stopniu palności.
  • Jeżeli chodzi o rozwiązania o większej wydajności to możliwy jest rozwój takich rozwiązań jak hybrydowe agregaty wody lodowej / systemy VRF wykorzystujące wodę jako medium robocze oraz czynnik chłodniczy o niskim GWP (spoza grupy HFC) oraz  hybrydowych agregatów wody lodowej wykorzystujących w pracy sprężarek technologię inwerterową i czynnik chłodniczy o niskim GWP (CO2 lub inny spoza grupy HFC), z fabrycznie dopasowanym klimakonwektorem i elementami sterującymi.

Źródło: Portal Cooling Post, artykuły: „Adopt R32 or face R410A chaos”, “R32: Stop talking and start listening”

Przejdź na stronę Schiessl